Matbloggstoppen


Frukostbestyr 19/9

 

 

Jag älskar att vakna tidigt på morgonen och ha gott om tid att göra allt som står på dagens agenda. Tyvärr är jag en ritkigt morgontrött person men efter att vi skaffade oss vår lilla
valp har den här morgontröttheten fått ge vika mot tidiga mornar som alltid börjar ute, huttrandes i morgonrock medan hunden gör sina morgonbestyr.
I morse passade jag på att utnyttja den arla morgontimmen till att baka lite scones till frukost. Extra gott blev det faktiskt tack vara de underbara muggarna och äggkopparna jag fick hem i veckan från Casual Living. Jag föll pladask för dessa och det kan inte bli annat än att jag får beställa hem prickiga muggar också. Allt mitt porslin går annars i ljusa toner så dessa livade verkligen upp!



Frukostscones ca 8 st

8 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 dl filmjölk
1 ägg
2 msk honung
50 g smör

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål. Rör ihop filmjölk. ägg och honung i en annan. Tillsätt detta i mjölblandningen och hacka smöret i småbitar. Arbeta ihop detta till en deg. Smörj en muffinsplåt och gör åtta små bullar av degen. Lägg i dem i muffinsplåten och grädda ca 15 minuter i 200 grader.

Har man ingen muffinsplåt går det ju lika bra att göra traditionella scones.


Bild: SebbeSula.se, muggar och äggkoppar från Casual Living

Kommentarer
Postat av: Therese

Jag går en skrivarlinje på gymnasiet och vi fick i läxa på journalistiken att välja två bloggar och skriva en fråga till varje bloggare som har med svenska, journalistik, demokrati och liknande att göra och försöka få bloggarna att svara på dem. Eftersom jag är en stoooor bakfantast så sökte jag på "bakblogg" på google och fick upp din blogg som ett utav sökresultaten. Frågorna som jag hoppas att du tar dig tid att svara på är:

*Varifrån får du dina recept?

*Hur tänker du när du går till affären och väljer ingredienser? Tänker du på miljön och fattiga barn i afrika när du väljer till exempel kvalitetschoklad/blockchoklad?

Våran deadline är måndag så det vore skitsnällt om du ville svara innan dess!

Kramar Therese

2009-09-19 @ 13:33:41
Postat av: Tina

Jag älskar scones! Det är en regelrätt tradition i mitt hushåll - varje helgmorgon!

Postat av: Anna

Jag är verkligen jättedålig på att äta frukost, både på vardagar och helgdagar. Är aldrig hungrig när jag vaknar och jag är så himla morgontrött, haha :P Scones brukar jag baka ibland på helgerna när jag kommer upp i någorlunda bra tid, jättegott att ha marmelad på och dricka te till (:

2009-09-20 @ 00:33:44
URL: http://akatalektisk.blogg.se/
Postat av: Petra

Yummie, det receptet måste testas :)

2009-09-20 @ 15:51:53
URL: http://egokick.blogspot.com
Postat av: Helena Ljunggren

Dina bilder är så otroligt inspirerande!

2009-09-20 @ 20:00:07
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Helena

Mmm gott med frukostscones, synd att man är så morgontrött bara, fast man kan ju förbereda kvällen innan så man får en härlig frukost dagen efter. Nu har jag testat din chokladfrosting, tror att jag lyckades med denna :)

2009-09-20 @ 22:19:10
URL: http://www.klarafardiga.blogspot.com
Postat av: Katja

Jättesnygga ägg-koppar! Jag har ju inga, kanske ska köpa ;)

2009-09-21 @ 23:53:29
URL: http://katjaandersson.blogg.se/
Postat av: emelie

oh gott. nu blevjag sugen på frukost.

2009-09-28 @ 22:08:51
URL: http://emsiiiis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback