Matbloggstoppen


Hel kyckling i ugn



Jag ser att en hel del av er läsare kommer till min blogg genom att söka på hel kyckling i ugn. Så jag tänkte att det var dags att posta en ny variant på denna förträffliga maträtt. Jag brukar passa på att köpa färsk, hel kyckling när de har extrapris. Men självklart går det lika bra att använda den frysta varianten (även om jag får för mig att det blir godare med den som inte varit fryst). Det här är ju ett recept som går att variera i det oändliga och man kan i stort sett ta vad man har hemma. Den här gången fyllde jag kycklingen med smör, vitlök och färsk chili, det blev verkligen kalasgott! Annat som är gott att fylla kycklingen med är färska örter, citron eller ingefära.
För att få fin yta och härlig smak på det tunna, tunna skinnet penslade  jag hela kycklingen med chilisås. Låt gärna kycklingen få ordentligt med färg men börjar den bli bränd kan du täcka den med aluminiumfolie mot slutet.


Hel kyckling i ugn:

1 hel kyckling 1,5 kg
150 g smör
4 vitlöksklyftor
1 het chili
salt & peppar
3 msk chilisås


Finhacka chilin och vitlöken, blanda samman dem med smöret. Strö salt och peppar över. Fyll sedan kycklingen med detta. För att kycklingen skall hålla formen har jag bundit ihop den,
här ser ni hur man enklast gör det. Pensla chilisåsen över kycklingen, värm ugnen till 175 grader. Kycklingen bör stå i ugnen ca 1 timme per kilo.

Ja det här var en variant på hel kyckling ugn, perfekt så här på hösten!

Vilka smaker gillar du bäst till kyckling?

Bild: SebbeSula

Kommentarer
Postat av: Rebecca

kyckling fylld med smör - det var annorlunda :S:P

Postat av: Miss0 - svensk tjej i Oslo

Okej, tack för tipset :) Perfekt med tips för mig när jag bor i Norge och räkor är billigt ;) Kan ju säga att min fantasi på maträtter inte är den bästa där borta för utbudet är inte lika bra :)

Så tack för en grym och inspirerande blogg :)

2009-11-12 @ 22:37:35
URL: http://www.miss0.se
Postat av: Martina

Efter att ha sett på "Niklas mat" så har jag testat att ta honung på kycklingen och det blir verkligen jättegott! Har receptet här: http://matochodla.blogspot.com/2009/10/ugnstekta-honungsmarinerade.html

2009-11-13 @ 10:43:11
URL: http://www.matochodla.blogspot.com
Postat av: Smycken & Ting

Mmmm vad gott det låter!



Ja kyckling äter vi rätt ofta så det är kul att söka nya recept för att variera sig. Har använt mig rätt mycket av dina recept faktiskt! =)

2009-11-13 @ 14:30:19
URL: http://smyckenochting.blogg.se/
Postat av: Katja

Mmmm... låter gott!

Jag brukar stoppa in en hel citron, som jag gjort en massa hål i med gaffel. Den gör köttet saftigt och det doftar underbart!



Jag har en alldeles nystartad hemsida som jag ville tipsa om:

www.foodelicious.se

Innehåller en massa användbara råd, tips, goda recept och information om mat - något för den matintresserade eller den som söker lite inspiration.

Besök den gärna!

Kom med synpunkter eller dela med dig av dina recept.

2009-11-13 @ 15:20:51
URL: http://www.foodelicious.se
Postat av: PrepUF

Det där låter verkligen gott ! Får bli till att testa någon gång.



Kika gärna in på vår nystartade blogg, www.prepuf.blogg.se där vi kommer att lägga upp våra egna recept och skriva om vårt UF företag :)

2009-11-14 @ 00:05:32
URL: http://prepuf.blogg.se/
Postat av: Boel

Jag brukar också laga mycket hel kyckling, och tycker om att använda majskyckling, som är lite större och har en fantastisk smak. Sen har jag börjat släpa ner den gamla lergrytan, som är en underskattat sak. Kycklingen blir enormt saftig och vacker!

2009-11-15 @ 12:43:57
URL: http://battremedbacon.blogg.se/
Postat av: Anonym

Måsta bara säga: UNDERBAR BLOGG!

2009-11-17 @ 18:29:56
Postat av: Camilla

Jätteinspererande blogg! Jag älskar kyckling och är på jakt efter en kokbok med endast kycklingrecept men verkar vara lite svårt att hitta. Har du möjligvis någon koll? :)

2009-12-03 @ 14:41:50
URL: http://mills.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback