Matbloggstoppen


Timjanskyckling

image432

Håll i  hatten för ute blåser det storm! Ja nästan iallafall, solen skiner från en klarblå himmel och jag var bara tvungen att ge mig ut på en långpromenad idag men jag höll nästan på att blåsa bort! Fast det gjorde inte så mycket, för hur underbart var det inte att känna solens strålar mot ansiktet! Obetalbart! Flera dagar med sol ( men utan blåst tack!) önskas framöver.
För någon vecka sedan lagade jag denna gryta till mina föräldrar när jag var där på besök och det blev så gott! Det allra viktigaste är att man låter kycklingen koka länge så att den utan störra ansträngning släpper från benet.

1 kg kycklingdelar
1 l kycklingbuljong
3 vitlöksklyftor
2 dl matlagningsgrädde
2 msk mjöl + lite mjölk till redning
½ citron
1 röd paprika
balsamvinäger
soya
timjan
citronpeppar
salt

Skölj kycklingdelarna och ta ev bort skinnet. Låt dem koka upp i buljongen, skala och krossa vitlöksklyftorna och låt dem koka med. Läg på locket och låt det hela puttra tills köttet är helt vitt och lätt lossar från benet, ca 45-60 minuter (gärna längre om du har tid). Slå över grädden och gör sedan en redning av mjöl och mjölk som du har i. Höj värmen och låt det hela koka ihop under några minuter, såsen skall bli lagom tjock. Pressa saften ur ½ citron och smaksätt med en skvätt balsamvinäger, soya, timjan, citronpeppar och salt. Precis innan servering så ha i tärnad paprika.
Smaskens!




Kommentarer
Postat av: Sara

Det låter ju smaskens! Går det att göra med kycklingfiléer istället?

Postat av: Sara

Måste även säga att du har en superfin blogg. Dina bilder gör mig verkligen hungrig! ;)

2008-02-13 @ 16:20:47
URL: http://saraleverin.blogg.se
Postat av: maria

Lät supergott :)

2008-02-13 @ 20:09:36
URL: http://marialundqvist.webblogg.se
Postat av: Soffie

MUMSIGT!!!
Ha en bra allahjärtansdag imorrn:O)

2008-02-13 @ 20:38:21
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Katarina

kycklinggrytan ska jag göra nåndag=)
Jag önskar dig en trevlig Alla ♥ dag!

2008-02-14 @ 16:07:06
URL: http://katarinaz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback