Matbloggstoppen


Mina rårakor

image437

Efter en riktigt skön omgång på gymmet och en match i köket sitter jag nu här mätt, nöjd och belåten. Kvällen till ära blev det rårakor, något jag inte gör så ofta men som båda tycker är otroligt gott! Anledningen till att jag älskar dessa heter
Heta nätter, en kryddblanding som jag alltid har i, dessa kryddor är producerat av ett lokalt företag här i Sala nämligen Änga Gård.
På deras hemsida hittar du återförsäljare eller så kan man enkelt handla i deras webshop. De har otroligt goda kryddblandningar och teer, många är ekoligiska vilket verkligen är ett plus i kanten!

Till mina rårakor gör jag alltid en blanding av turkiskyoghurt och hemkokt lingonsylt. Det passar alldelens ypperligt till denna rätt. För att få extra färg på rårakorna river jag i ett par morötter. Till detta skall det ju även serveras stekt fläsk, vilket jag bytt utt mot bacon som jag steker i ugnen. Lägg ut baconskivorna på gallret och ställ en bakplåtspappersklädd plåt under som fettet kan droppa av på. 200 grader i ca 15 minuter, så har du perfekt knaperstekt bacon!

Rårakor till 2 hungriga personer:


6 st medelstora potatisar
2 morötter
1 dl mjöl
2 dl mjölk
1 ägg
salt, peppar och Heta Nätter

Skala och grovriv morötter och potatis. Blanda mjölet med hälften av mjölken till en slät smet. Tillsätt ägg, resterande av mjölken och kryddorna. Pressa vätskan ur potatisblandningen och rör ned den i smeten. Låt en klick smör bli gyllenbrunt i stekpanna. Klicka ut lagom stora högar med smet, platta ut till plättar. Stek tills de fått fin färg på undersidan, försök inte att vända dem tidigare, då faller de bara sönder.
Servera med lingon och turkiskyoghurt.




Kommentarer
Postat av: Anonym

Gud va fin din blogg har blivit ;)

2008-02-18 @ 22:03:55
Postat av: anna

åh din blogg är bara så fin och ljuvlig! kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback