Matbloggstoppen


Tårtdags!

image514

Nåja, sommaren är inte riktigt här än. Även om kan tro det när man tittar på termometern ute som visar 21 grader!! Månne vi få en varm sista aprill i år?
Vare sig vi vill det eller ej, så går denna tid hiskeligt fort och rätt som det är står skolbarnen där uppradade utanför kyrkan, finklädda och redo för sommarlovet. Min lillasyster upplös mig för någon dag sedan att de bara har drygt 5 veckor kvar innan de slutar. Lite avis blir jag allt. För hur skönt vore det inte med ett långt lov att se fram emot. För visst kändes sommaren ändlös när man var liten?

Under maj och juni är det mycket vi skall hinna fira, konfirmation, morsdag, student, skolavslutning och midsommar. Som om det inte vore nog så har vi en hel drös födelsedagar att fira också! Här hemma skall vi ha kalas på lördag så idag bakar jag tårtbottnar för fullt! Är man duktig så gör man dem långt i förväg och fryser in, själv brukar jag tänka att den här gången skall jag förbereda i god tid. Hur gick det den här gången? Ja, en botten gjorde jag för någon vecka sedan. Resten skall bakas idag och i morgon...

Här kommer ett bra recept som ger lätta och luftiga bottnar. Nu har jag gjort dem i en form med måtten 20x30.

5 ägg
4 dl socker
3 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 msk hett vatten

smör & ströbröd till formen

Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Blanda de båda mjölsorterna med vaniljsocker och bakpulver i en skål på sidan om. Rör försiktigt ned mjölblandningen i äggsmeten. Tillsätt vattnet. Smöra och bröa en form. Häll i smeten och grädda i 175 grader under 40 minuter.

Passar perfekt till tårtor till student och konfirmation.

Bilder på hur min tårta blev får ni se efter helgen!

(eget collage med bild från coop.se)


Kommentarer
Postat av: Catty

oh vad spännande det ska bli att se din tårta :) hihi

Postat av: ÅSa

Älskar att baka tårta :) Lycka till och hoppas de blir bra allihop! Väntar på bilder sen ;)

2008-04-29 @ 14:50:11
URL: http://maripoosa.blogg.se
Postat av: Joakim

Mm det lät gott det ska jag prova nu till helgen. Bra, snygg och välskriven Blogg för övrigt som jag kommer återkomma till. Titta gärna in på http://hygienkonsult.blogspot.com som är ett mirsmars av lite skåpmat, lite skräpmat, en krydda i tillvaron och lite matnyttigt..

2008-04-29 @ 15:46:23
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com
Postat av: Stina

ska bli kul och se tårtan :). låter god iaf!

2008-04-30 @ 17:01:16
URL: http://jagvillblismal.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback