Matbloggstoppen


Kanel & Ingefärsbiscotti

173971-294



I morgon står det 24 september i kalendern, alltså är det bara tre måndader kvar tills Santa Clause står och bankar på dörren. Tre månader går fort och tiden innan jul brukar vara minst sagt stressig. Så därför tänker jag vara ute i god tid i år!
Jag har redan börjat...

I fredags fick jag för mig att baka biscotti, det är alltid kul att komma på nya sät att smaksätta dem tycker jag. Den här gången gjorde jag en djupdykning i skafferi och kryddskåp och hittade till min stora förtjusning ingefära och kanel! Därför blev det ett provbak på julbiscotti. Och ja, det blev lyckat. När jag provsmakade så sa det bara klick mellan oss. En annan god vän jag ska bjuda in nästa gång jag gör dessa är fru glögg. Jag tror de kan bli riktigt goda vänner.

Julbiscotti:

100 g margarin
1 dl socker
1 dl brun farin
3 ägg
7 dl vetemjöl
2 tsk pakpulver
1 msk malen kanel
2 tsk malen ingefära

Gör så här:

Blanda margarin, socker och farin i en matberedare. Knäck i äggen ett i taget. Rör i hop mjöl, bakpulver, kanel och ingefära och ha sedan i det i äggsmeten, lite i taget.
Dela degen i 4 lika stora delar. Rulla ut och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt. Platta till dem. Grädda på 200 grader i ca 10-15 minuter. De ska ha stelnat något.
Ta ut plåten och skär bicsottin på snedden med en vass kniv. Sänk värmen till 100 grader i ca 30 minuter. Stäng sedan av ugnen helt. Låt ugnsluckan stå lite öppen.
Perfekt att ge bort tillsammans med en flaska glögg när du blilr bortbjuden i jul!

Kommentarer
Postat av: mammsen

Kan bar intyga att dessa samkade verkligen gott! Och tillsammans med en god glögg kommer dom att bli pricken över i.
kram mammnsen

2007-09-23 @ 18:22:01
Postat av: Marie M

Låter jättegott! Ska nog prova att baka sådana i helgen...
En liten fråga.. vilket program använder du när du gör dina vackra bilder?? Är det svårt att få en sån vit fin ram runt bilden??
Tur att jag hittade din blogg, SÅ inspirerande!!

2007-09-24 @ 20:21:57
Postat av: Linnéa

Mor: Ja, de blev faktiskt riktigt lyckade!
Marie M: Jag använder photoshop när jag gör i ordning mina collage. Vita ramen runt är jättelätt att göra!
Tack så mycket!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback