Matbloggstoppen


Fyllda spett

image326


Ooooo oo o, dessa hade jag nästan helt glömt bort!! Det som var så attans gott! Fetaostfyllda färsspett. Jag valde att krydda dem med basilika men det passar nog lika bra med timjan, oregano eller någon annan god krydda. Det var lite kladdigt att forma dessa innan jag kom på hur jag skulle göra och tills snittsen infann sig, men sen gick det fint! Först tänkte jag trä upp tärnad fetaost på spett och forma färsen runt. Men det gick inte alls.. 
Vi serverade
potatis till och det blev sannerligen pricken över i!


ca 500 g nötfärs
1 gul lök
1 ägg
½ dl ströbröd
basilika
salt & peppar
½ fp fetaost
träspett

Gör så här:

Skala och finhacka löken, blanda den tillsammans med färs, ägg och ströbröd. Ha i ordentligt med hackad (eller fryst) basilika, salta och peppra.
Forma färsen till platta rundlar, mosa fetaosten och fördela den på färsrundlarna. Vik in kanterna mot mitten och forma färsen till korvliknande stumpar!? Trä ett spett igenom varje och lägg dem på en plåt. Grädda i 200 grader i ca 30 minuter.
Servera med ugnspotatis, sallad och tzatsiki.

Kommentarer
Postat av: lina

Men gud så gott det ser ut! Får mig att längta till Grekland:)

Postat av: Hanna

Gott!
Ikväll lagar jag efter ett recept jag hittat hos dig,pasta m heta räkor! Jättegott, andra gången jag lagar detta, förra gången med sweet chilisås, denna gång med vanlig chilisås! Härligt m inspiration! Ha en trevlig kväll!

2007-10-27 @ 19:48:04
URL: http://hannakarolina.blogg.se
Postat av: annamaria

Jag säger bara: jag vill lära mig fotoprogram. Du har alltid fina bilder! Photoshop eller annat? Jag behöver gå på kurs!

2007-10-27 @ 22:35:35
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com
Postat av: Juliana

Sådana brukar jag också göra fast jag blandar i hackad soltorkad tomat i smeten. Blir jättegott med basilika, feta och tomaten.

2007-10-28 @ 00:55:31
URL: http://[email protected]
Postat av: Linnéa

Lina: Ja det blev lite grekinspirerat!

Hanna: Vad det är roligt att få respons på recepten jag lägger ut! Jag hoppas maten smakade!

Annamaria: Jag använder photoshop till mina collage. På webdesignskolan.com finns det massa matnyttigt att lära sig om photoshop!

Juliana: Vilket bra tips, det ska jag prova nästa gång!

2007-10-28 @ 06:13:23
URL: http://www.linneasskafferi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback