Matbloggstoppen


Inspiration

image170
Visst är det konstigt hur vissa människor kan ge en sån underbar inspiration medans andra är tråkiga så man somnar!?
Såg nyss ett avsnitt utav Hemma hos Jamie och man ser verkligen hur han älskar att laga mat och att han blir nöjd med det han gör. Det är woom, bam och lovely! Hela hans ansikte skiner upp när han smakar något av det han gjort! För någon vecka sedan såg jag på TV4 där de visade dagens middagstips. Kocken ( som med all säkerhet var väldigt duktig på att laga mat och lägga upp det snyggt) var nog det tråkigaste jag sett på mycket länge. Inte en känsla visade han. Han stod där med sina plasthandskar och petad lite på maten. Jag blev inte direkt sugen på att laga mat!

Hur som, det jag vill få fram är att jag blev inspirerad av Jamie och därför får ni nu ett recept på Tacolåda. Det är smarrigt och superenkelt att göra!

Till en stor ugnsform:

600 g köttfärs
1-2 påsar tacokrydda (beroende på hur star tacosmak man vill ha)
2 vitlöksklyftor
½ purjolök
1 paprika
3 tomater
1 fp krossade tomater
200 g philadelphiaost
1 burk cream fraiche
1 burk majs
riven ost
nachochips

Gör så här:

Bryn köttfärsen och blanda i tacokryddan. Finhaca vitöken och purjon. Blanda i dem i köttfärsen.
Bred ut köttfärsröran i en ugnsform och rör i philadelphiaost, fraiche och krossade tomater.
Hacka tomat och paprika, blanda även i dem och  majs i formen. Blanda runt och avsluta med lite riven ost.
Gratinera i ugnen på ca 200 grader tills osten smällt.

Häll upp nachochipsen i en skål och servera till tacogratängen.

Jag måste visst ha lysnat med ett halft öra när du läste upp receptet mamma, för det ska ju varken vara vitlök eller krossade tomater i egentligen. Men det blev så gott så här med! Blev middag av detta både i går och idag!


(eget collage med bild från google)



Kommentarer
Postat av: Anna

När du säger rör i philadelphia osten i formen..Hur menar du då? ska ja ha rört ihop de innan i en skål eller hur ska man göra?

2007-09-09 @ 21:27:09
Postat av: Linnéa

Anna: Jag brukar röra i philadelphian när köttfärsen är i formen, men man kan ju göra det i en bunke om det känns lättare!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback