Matbloggstoppen


Fina fisken!

image190
Igår blev det fisk här hemma. Har gjort ett avtal med mig själv att vi ska försöka äta fisk en gång i veckan. Men då mina kära bloggvänner behöver jag eran hjälp.  Varje gång jag gör ett inlägg om fisk så är det alltid någon som skriver att det är så svårt att hitta bra fiskrecept. Jag håller fullständigt med! När vi väl äter fisk är det så gott, men av någon anledning har jag en liten blokad inne i hjärnan. Så fort ordet fisk dyker upp så blockeras inspirations nerven och jag vet inte alls vad jag skall göra!
Därför ber jag er att maila mig,([email protected]) för alla har nog iallafall ett bra fiskrecept liggandes hemma!? Skriv ner receptet, skicka gärna med en bild också så sammlar jag ihop recepten och publicerar dem. På det viset kommer vi få massa härliga fiskrecept att utgå ifrån!

Nu kommer iallafall mitt bidrag. Vitlökspepparn och citronen blev en jättabra kombination, det här kommer jag göra fler gånger här hemma, blev riktigt lyckat!

Det här behöver du:

fiskfilé (1 per person)
salt
vitlökspeppar
dill
smör
½ citron

potatis & morötter

Gör så här:

Värm en stekpanna med en klick smör i. När smöret tystnat, lägg då i fisken. Salta, peppra och strö ordentligt med dill över. Stek tills fisken fått lite färg och är helt genomklar. Pressa över saften från ½ citron.

Skala och koka potatis, i  halvtid lägger du i morötterna så de inte blir för överkokta.

Till detta serverade jag en god sallad och en enkel romsås.

Sås:

1 schalottenlök
½ fp röd stenbitsrom
2 dl turkisk yoghurt 3.5%
½ citron
dill
salt & peppar

Finhacka löken och lägg den i en skål, blanda med rom, yoghurt och dill. Salta och peppra. Pressa över saften från ½ citron.
Låt stå och dra en liten stund innan servering.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback