Matbloggstoppen


Fiskgryta

image86
Äntligen har jag gjort något av det där paketet med torsk som legat i frysen i flera veckor! Varje gång jag öppnat frysen har jag sett det så där i ena ögonvrån och nästan hört hur det viskar: Tillred mig, ät mig, jag är såå nyttig, du behöver mig! Och jag har tittat bort. Men nu har jag gjort slag i saken och det blev riktigt gott! Måste erkänna att jag lagar fisk väldigt sällan. Fast det är så enkelt känns det så krångligt. Men den här grytan är busenkel! Jag tog som vanligt det jag hade hemma och resultatet blev prima!

Linnéas Curryfisk:

1 pkt fisk i block.
2 pakrikor (gärna röda el gröna för färgkontrastens skull!)
4 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
4 msk matlagningsgrädde
3 msk maizena
1 dl skalade räkor
salt
peppar
curry
en nypa socker

Mät upp vattnet i en tjockbottnad kastrull och lägg i buljongtärningen.
Skär paprika och fisk i lagom stora bitar. Använd en otaggad kniv till fisken så går den inte sönder så lätt!
Lägg i paprikorna och fisken i vattnet och koka upp. Blanda i maizena och rör försiktigt ut det med en träslev. Sänk värmen så att inte fisken kokar sönder. Låt puttra några minuter tillsätt sedan grädden och kryddorna. När grytan är klar vänder du ner räkorna och låt de koka med tills det blivit varma.

Servera med kokt ris eller pasta och lite förvälda herricoverts.

Tyvärr blir det ingen bild på min gryta för sladden till kameran ligger i en låda som är trasig och försöker jag öppna den, ja då lär jag försöka laga den. Och DET orkar jag inte med nu!

Kommentarer
Postat av: mammsen

Det ska jag prova - undrar sa flundran om inte det ligger ett paket i frysen..Trevligt att ni alla kommer hem imorgon till mammas kök!!

2007-03-10 @ 09:48:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback