Matbloggstoppen


Dagarna efter

                      image211



Potatis, ja tyvär kan jag inte påstå att det är min favorit mat. Inte vinterns tråkiga mjöliga potatis iallafall! Om man däremot får piffa upp den med diverse kryddor och skickar in den i ugnen ja då är jag helt klart med på noterna! Även sommarens färskoptatis kan jag gå med på att äta. Allara godast är de minsta knölarna, med en liten klick smör på.. Å underbart gott!
Som vanligt efter midsommarfirandet så blev det massa mat över, vi åt upp våran i en brakfrukost på midsommardagen. Färskpotatisen fick bli en smarrig potatissallad, korven skivades och stektes, även ett gäng ägg fick åka i stekpannan. Till detta lite sill.  Detta uppskattades av det gäng med vänner som sov över. Vips så var allt slut.
Igår var det dags för moster Cissi att bjuda på midsommarrester. Två favoriter från gårdagen var potatisen hon gjort och mammas fetaost röra.
Jag tror jag uppfattade recepten rätt, så här kommer de:

Färskpotatis i ugn:

färskpotatis
smör
salt
vitlök
gräslök

Gör så här:

Skrubba potatisen, dela de stora så att alla blir ganska så jämnstora. Lägg dem på en plåt. Klicka ut smöret och lägg på hela vitlöksklyftor. Mängden vitlök beror ju på hur stark vitlökssmak man vill ha. Klipp över gräslök och salta sedan är det bara skjuss in i ugnen.  Om mitt minne inte sviker mig så tror jag hon sa 175 grader i 45 minuter. Det vart riktigt smarrigt!


Fetaoströra:


3 dl gräddfil
2 fp fetaost 10%

Gör så här:

Häll upp gräddfilen i en skål. Smula sönder fetaosten i småbitar med fingrarna. Rör om. Klart!
Enkelt och en riktig höjdare för den som gillar fetaost!

(eget collage med bild från google)


Kommentarer
Postat av: Moster Cissi

Tjenixen! - Tråkigt med ryggen - hoppas den är på bättringen, annars kanske Sebbe kan bistå med lite massage, det brukar vara skönt när kroppen trilskas varän det kan vara. Appropå potsen - gräslöken kan gärna klippas över när den är klar, men å andra sidan fick den ju hänga med in i ugnen dag två i värmningen och det gick ju också bra. Krya på ryggen! Kram!

2007-06-25 @ 18:52:44
Postat av: Molly

Båda de här recepten ska jag testa snart. Jag är inte heller så förtjust i potatis vanligtvis men den här nya färskpotatisen är ju god!

Postat av: Linnéa

Cissi: Ja mamma sa också att gräslöken skulle på efteråt, men jag tyckte de var gott när den vart med i ugnen jag! Idag är ryggen mycket bättre tack! Hoppas ni finner vad ni säker i Vås!
Molly:
Ja färskpotatis är oslagbart! Kan varmt rekomendera dessa enkla recept!

2007-06-26 @ 10:32:13
URL: http://www.linneasskafferi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback