Matbloggstoppen


En lördagskväll

image373

Igår åt vi riktigt gott här hemma. Oxfilé, ugnsbakadpotatis, rödvinssås, bearnaisesås och en riktigt god fetaostsallad. Oxfilén ugnsbakade jag tillsammans med vitlök och timjan, köttet var så mört att det föll i sär när man satta gaffeln i det. Så ska det vara!
Jag lät köttet ligga och dra i stekpåsen tillsammans med timjan, vitlök, olja och lite salt några timmar innan jag stekte på det. Sedan tog jag bara ur det ur påsen och brynde det snabbt på alla sidor, sedan lade jag in det i påsen med alla kryddor igen och så in i ugnen! Enkelt och så smakrikt!

Oxfilé i ugn:

1 bit oxfilé
3 stora vitlökar
ordentligt med timjan
olivolja
salt
stekpåse

Tryck till ordentligt med knivens blad över de oskalade vitlökarna så de mosas sönder. Pilla bort skalet och lägg vitlökarna i påsen. Dra av färsk timjan, lägg i det, ringla över olja och salta. Lägg sedan i köttet och låt detta marinera några timmar.

Tag sedan ur köttet och bryn det snabbt på alla sidor.Lägg sedan tillbaka det i påsen, knyt om och lägg in det i ugnen. Vi föredrar helt genomstekt kött men beroende på vad du själv gillar varierar ju tillagningstiden. Men våran lilla bit till två personer fick  ugnsbakas i ca 45  minuter på 150 graders värme.

Rödvinsås:

1 schalottenlök
1 vitlök
2 dl rött vin
1 msk balsamvinäger
1 tsk socker
1 tsk tomatpure
en skvätt grädde
salt & peppar

Skala och hacka lök och vitlök. Bryn det hastigt i en kastrull. Slå över vin och krydda med balsamvinäger, socker och tomatpure. Låt detta koka ihop på svag värme. Sila bort löken (jag använde mig av en hålslev)
 Avsluta med salt, peppar och en skvätt grädde.


Smaklig måltid!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback