Matbloggstoppen


Linnéas Trädgård


Jag trodde att jag hade blivit rabarberlös när vi flyttat till vårat nya hus, jag gick runt och spanade i trädgården men det såg ut som om jag var tvungen att införskaffa en planta själv, ett rött hus på landet är ju inte komplett utan sin rabarber. Men så en dag, precis när snön försvunnit fick jag se några illröda knoppar pressa sig upp ur jorden. Vilken lycka! Det visade sig lite senare att det finns ytterligare en stor planta med rabarber, så vi kommer inte bli utan rabarberpaj i sommar!
Efter denna upptäckt har jag nog gått ner till dessa knoppar varje dag för att följa kampen de för mot den motsträviga naturen, ett antal snöfall och minusgrader har de fått stå ut med. Men nu är de verkligen på gång. Är det inte ganska fantastiskt hur de på mindre än några månader kan gå från små intensivt röda knoppar till en planta med halvmetarlånga stjälkar och yviga blad? Jag blir lika förundrad varje år över vad naturen har för sig!
Den tredje maj hade min rabarber kommit så långt som ni ser på bilden, det står inte på förrän man kan skörda de första stjälkarna!

I veckan skall jag försöka få ihop ett litet växthus med hjälp av några gamla fönster till mina
tomatplantor. Fröna har grott så fint och när som helst kommer de vilja ha större om sina rötter. Köksträdgården är fortfarande i planeringsstadiet med efter att ha konsulterat min far har jag nu bestämt mig för vart det skall vara.  Så nu väntar jag bara på en leverans av grus och så skall jag införskaffa pallkragar. Sen hoppas jag på varma nätter så det går att så de frön jag köpt hem!


Vi har dock ett litet problem, vår tomt är på en hel massa kvadratmeter och än har vi ingen gräsklippare. Så är det någon av er läsare där ute som har en åkgräsklippare till försäljning får ni gärna maila mig!


När jag senast frågade om ni läsare odlade något i år var ni en hel drös som låtit era gröna fingrar arbeta, nu undrar jag ju så klart hur det går för er!?


Bild:Linnéas Skafferi

Kommentarer
Postat av: Johanna

Åh, det är så kul när växterna börjar växa till sig! Eftersom att det här året var min odlingsdebut så har jag bara odlat smultron och gräslök från grunden... Och sen har jag köpt salvia, rosmarin, timjan och tomat. Men alla har verkligen växt till sig vilket är kul! :D

Postat av: Emilia

Jag har planterat tomater, som nu har växt till sig ordentligt!

Jag ska också bygga ett växthus där jag kan odla mer goda saker...

Lycka till med byggandet och plantorna!

2010-05-04 @ 16:14:03
Postat av: Emelie

Rabarber är verkligen ett måste! Vi har också precis flyttat till nytt och min mor donerade en klump från hennes super-rabarber. Hoppas att den tar sig. Har också precis satt lite tomatfrön som jag tänkte ha i vårt inglasade lusthus. Undras tro om det kanske blir för varmt till och med... Har redan ställt in ett citronträd också där, får se vad som klarar sig.

2010-05-04 @ 22:12:53
URL: http://godmatirattantid.blogspot.com/
Postat av: onika

Hej!

Jag följer dig via Bloglovin, gillar ditt skafferi :)

2010-05-05 @ 15:48:21
URL: http://monckan.blogg.se/
Postat av: Lisa

I år fuskar jag med tomat och gurka och köper färdiga plantor... Men Prydnadspumpa har vi sått och den växer så fint. Trädgårdslandet är omgrävt och matat med härlig kompostjord, men än dröjer det lite innan vi bäddar ner några frön :)

2010-05-06 @ 12:55:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback