Matbloggstoppen


BBQ

 

Nu är grillsäsongen igång på riktigt. Även om vi redan grillat massor av gånger, så är det inte på riktigt förrän man kan sitta ute och njuta av den goda maten!

När Sebastian fyllde år fick han en hel låda med godsaker från Gröna Hagars Kött. Det är en grupp lantbrukarefamiljer som gått ihop och säljer ekologiskt, lokalproducerat kött. När man kikar runt på deras sida så kan jag inte låta bli att tänka, att det är så här det skall vara. Det är så här jag vill att djuren skall få leva. För att vi skall få riktigt goda köttbitar, hamburgare eller korvar att lägga på grillen måste djuren haft ett bra liv, med gröna, fina hagar bra mat och bra omvårdnad och jag hoppas och tror att dessa bönder verkligen ger detta till sina djur.

 

Vi har länge pratat om att göra ett litet besök hos Forneby Kött, även det en gård här i Västmanland där man värnar om djuren och låter de leva ett lyckligt liv. Jag hoppas kunna skriva mer om dem här på bloggen under sommaren.

 

Igår när vi grillade gjorde jag en enkel och snabb marinad, det här är en jättebra grund som du sen kan smaksätta med vad för kryddor eller smaker du gillar bäst!

 

Marinad, räcker till ca 700 g kött:

75 g smör

2 vitlöksklyftor

1 knippe bladpersilja

1/2 citron

salt & peppar

 

Smält smöret, pressa i vitlöken och rör om väl. Finhacka persiljan och ha i den i smöret tillsammans med skal och saft från citronen. Avsluta med salt och peppar.

Pensla detta på dina köttbitar och låt de stå en stund innan det är dags att grilla dem.

 

Så kul att många av er testar vaniljkrämen och väljer bort de halv- eller helfabrikat som finns på marknaden!

 

Jag hoppas att ni alla har haft en härlig helg!

 

 

Bild: Sebastian Niemi-Carlsson

 


Kommentarer
Postat av: Maria

Mmm ja det är så gott att grilla! Men vaddå nu? Säsongen började ju i februari ;) Åtminstone för oss i skåne.

Postat av: mathilda

tror att korven i er låda var från forneby, eller iaf nånting i den för jag tyckte de var lite skoj eftersom jag jobba där förut...

kul att det vart en lyckad present=)

2010-05-17 @ 15:48:39
URL: http://carlssonring.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej! Hittade hit genom att googla lite grann. Hit kommer jag åter... Länkar hit ifrån min blogg!!

Välkommen till mig!

Ha de gott!



//Cissi

2010-05-17 @ 20:56:19
Postat av: Cissi

Hej!



Hittade hit genom att googla lite grann. Fin blogg men massor med gottigheter!!!

Ha de gott!

Jag länkar ifrån mig!



//Cissi

2010-05-17 @ 20:57:34
Postat av: Maria

Jättehärlig blogg.

Vad är det för smart termometer du har på grillen?

2010-05-17 @ 22:04:46
Postat av: Från sött till salt

Hoppas på att få läsa mer om Forneby Kött. Har läst boken "Monsterbiff till middag?" och då känns det bra att höra om gårdar som bryr sig om sina djur. Det var för övrigt en mycket upplysande bok som jag varmt rekommenderar. En medveten konsument är den bästa konsumenten. ;)

2010-05-18 @ 08:45:28
URL: http://sotttillsalt.blogg.se/
Postat av: Monica

Äntligen grillsäsong. Jag som bor i Dalarna ligger minst en månad efter Skåne. Men i helgen var det premiär. Provade en ny marinad med rosmarin. Jag ska prova din nästa gång.

Kram Monica

2010-05-18 @ 20:58:29
URL: http://www.bakochmat.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback