Matbloggstoppen


Pajfeber

 

Hmpf, sitter här och känner mig lite snuvad på det senaste dygnet. Ungefär vid den här tiden igår skulle jag sätta mig och njuta lite av den underbara solen. Men det var inte alls speciellt skönt att sitta i den stekande försommarsolen så jag gick in och tänkte börja förbereda kvällens middag. Det hela slutade med att jag fick jättehög feber och fick spendera eftermiddagen och kvällen sovandes på soffan. Men efter många, många timmars sömn känner jag mig helt ok. Dock hade jag tänkt blogga om den supergoda rabarbersorbeten som nu fortfarande ligger i frysen. Men det får helt enkelt bli en annan dag!

 

Idag blir det då istället en bild från förra numret av Elle Mat & Vin, de hade vikt ett helt reportage åt pajer med helt underbara bilder, dessa åkte rakt ner i ispirationsmappen när tidningen kom. Vi äter tyvärr inte paj så ofta här hemma, men så här på sommaren är det perfekt middagsmat då man med fördel kan äta paj kall.

 

Min syster bor i Tyskland och där har dom aldrig hört talas om paj, de ser ut som riktigt frågetecken när man pratar om denna rätt. Nu vet jag inte om det bara är Berlinare som inte har koll på detta mumsiga ting, eller om man över lag inte äter paj i Tyskland?

 

2010 firar varumärket Västerbottenost 100 år och efterlyser därför de 100 bästa recepten där Västerbottenost ingår,  så gör en läcker paj med Västerbottenost, var med och tävla hos dem, lägg samtidigt upp bidraget på matfeed så kanske du blir månadens blogg där!

 

Medelhavspaj från Elle Mat och Vin nr 2 2010

En matig paj som serveras med en enkel sallad av goda blad smaksatt med fin olivolja och citron.

1 squash

1 rödlök
4–5 inlagda kronärtskockshjärtan i olja
1 paprika
10 kalamataoliver
200 g körsbärstomater på kvist
olivolja
2 dl riven lagrad ost (t ex Västerbottensost eller parmesanost)
3 ägg
1 dl grädde
salt och nymald svartpeppar

Sätt ugnen på 225°. Kör mjöl och smör i matberedare till en grynig deg eller nyp ihop den för hand. Tillsätt vatten och salt och kör till en smidig deg. Tryck ut den i en pajform och förgrädda pajskalet ca 10–12 minuter tills det fått vacker färg.

Sänk värmen till 200°. Medan pajskalet är i ugn-en ansar du grönsakerna och skär dem i lämpliga bitar. Tomaterna kan behållas hela och ska inte brynas.
Bryn grönsakerna lätt i lite olivolja, salta och peppra.
Lägg den rivna osten i en skål och vispa ihop ägg och grädde och blanda i. Salta och peppra efter smak.
Häll ostblandningen i det förgräddade pajskalet, toppa med grönsakerna och oliverna. Lägg tomaterna högst upp och grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter tills äggstanningen stelnat. Strö över flingsalt och nymald svartpeppar och servera när pajen svalnat något.

 

 

Äter ni ofta paj hemma hos er?

Bild: Ulrika Ekblom, Elle mat och vin


Kommentarer
Postat av: Slickepottens

Vi älskar paj här hemma.

Blir dock inte allt för ofta man äter det.

Håller med att man äter det oftare på sommaren,lätt att slänga ner en paj i picknick-korgen.

Skönt att du känner dig piggare idag.

Ha en skön kväll!

/ Slickepotten

Postat av: Rebecca

Paj är toppen precis som du säger och de flesta går ju bra att frysa och gör sig bra som matlåda om det blir rester.

Vi äter det då och då, lite i perioder, jag har inte tyckt så mycket om pajskalet då det ofta är torrt och tråkigt men har hittat ett recept som är toppen. Blir mycket tacopaj, grekisk paj och ett nytt recept på kycklingpaj som jag fastnat för :)

2010-06-02 @ 16:33:21
URL: http://rebeccaskog.blogg.se/
Postat av: Maria Rosendahl

Hej Linnea.



Fin blogg Du har. Kikar in nästan varje dag, men tyvärr varit dålig på att lämna kommentarer.



Jag har varit en riktig paj-fantast! Men tyvärr så blir det inte så ofta nuförtiden.

Brukar dock göra en lök- och brieostpaj som man ska äta ljummen. Perfekt som tillbehör.

Har gjort den många ggr till olika födelsed.fester i familjen.

Du kan få receptet om Du vill.



Hälsn Maria

2010-06-02 @ 19:02:17
Postat av: Anna mitt i maten

Jag brukar använda paj som alternativ till pyttipanna, har man något lämpligt över efter ett kalas där man serverat buffé brukar det bli en paj av resterna hos oss.



Brukar även göra pajer och frysa in, perfekt att bara rycka med sig en bit att ha till lunch om man inte hinner gå ut och äta.

2010-06-02 @ 20:01:56
URL: http://www.annamittimaten.blogspot.com
Postat av: Karin

Min hyresvärd i München lagade paj en gång, så alla tyskar är inte helt borta på pajfronten. Dock tror jag att receptet var från en kokbok med italiensk mat.

2010-06-02 @ 21:54:39
URL: http://litevarje.wordpress.com
Postat av: Carolin

Hej, just den här pajen testade vi faktiskt till Valborgspicknicken. Den var tyvärr inte så god kall (som vi åt den på picknicken), men däremot kanon uppvärmd dagen efter. Så ät den ljummen är mitt tips.

2010-06-03 @ 15:08:05
Postat av: Kalasgott

Vi äter paj en gång i månaden ungefär! :) Oftast blir det med köttfärs tacokrydda, parma mozzarella, eller kyckling och soltorkade tomater!

2010-06-03 @ 20:16:03
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Mici i USA

Åhhhhh paj!! Min mormor gör en underbar räkpaj med sting och den längtar jag som en tok efter.



Jag är au pair i USA i två veckor till, sen blir det tre veckors semester i NYC, LA och Vegas - häng på och kolla in min bildrika blogg!

2010-06-04 @ 15:58:17
URL: http://micinic.blogg.se/
Postat av: Lisa

Paj är så gott ! Men vad är kalamataoliver ?

2010-06-07 @ 16:18:42
Postat av: Linda

Mmmmmm gud så gott det låter!!! Måste prova!!!

2010-06-07 @ 23:09:28
URL: http://lindaingvarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback