Matbloggstoppen


I säsong:

 

Nu börjas det, tiden på året då du kan gå ut i trädgården och plocka allt du behöver till en perfekt sommarsallad, fruktsallad eller ingredienserna till favoritsylten.

Huset vi flyttat till har en tidtypisk trädgård; äppel och päronträd (i ett av köksskåpen sitter en liten ritning som tidigare husägare gjort, så vi vet vilka sorter de är), flera rabarberplantor och ett helt gäng vinbärsbuskar. I födelsedagspresent fick jag en fläder och jag har planterat massor av smultron. Vad jag saknar är några hallonplantor, det är något jag skall försöka plantera in till nästa år. Att kunna gå ut på morgonen och plocka tallriken full med solmogna hallon och äta med mjölk till frukost, är inte det lycka så säg!




Men i år får jag nöja med mig skörden från mina vinbärsbuskar, de röda vinbären växer så att buskarnas grenar nästan nuddar marken av tyngden från bären. Svartvinbärssylt eller saft är nog det jag tänker på när man pratar om vinbär, men det finns massor av gott att göra av de röda bären också!


För två år sedan gjorde jag och lillasyster rödvinbärssylt, dock fick den koka lite väl länge så det blev som marmelad av det hela. Men gott blev det i alla fall. I år har jag tänkt att koka svartvinbärssylt och rödvinbärsmarmelad, perfekt att fylla skåpen med och ta fram i vinter. Om det finns något kvar då vill säga..

 

 

Något man kanske inte tänker på är att det går finfint att göra snaps på röda vinbär, perfekt att ta med sig och ge bort om du ska på kräftskiva i augusti! Ansträngningen är minimal då det inte går åt så många bär, det enda du egentigen behöver göra är att ställa flaskan svalt och mörkt i några dygn och skaka lite på den då och då.

3 dl rödvinbärssnaps:

3 dl brännvin
50 g röda vinbär

Rensa och skölj de röda vinbären noga. Ha upp brännvinet i en flaska som rymmer minst fyra deciliter. Ha i vinbären och slå på brännvinet. Låt stå svalt och mörkt, skaka flaskan varje dag i ca en vecka. Efter denna tid har du drickfärdig snaps. För lite extra smak på snapsen, lägg även i en vaniljstång.


Vad gör du med dina vinbär och vilken sort gillar du bäst?



Bilder: Linnéas Skafferi

Kommentarer
Postat av: Nattis

Åh, drömmer verkligen om en sån trädgård du beskriver. Dock ingen egen trädgård ännu, men drömma kan man ju alltid =)



Tills vidare plockar jag iår rent på svärmors svartvinbärsbuskar =) Och med dem kokas saft.



Lycka till med hallonbusksplanterandet och tack för en inspirerande och mysig blogg.

2010-08-02 @ 18:51:48
Postat av: Angelica

Jag har gjort en vinbärskompott med vanilj i med mina röda vinbär! Sen använde jag den i som fyllning i mina vanijlcupcakes. Blev liiite surare än vad jag tänkt, men vad gör det ;)

Postat av: Johanna

Min mamma gjorde alltid saft på röda vinbär när jag var liten! Mycket godare än svart vinbärssaft! :)

2010-08-02 @ 22:37:46
URL: http://rixpucko.blogg.se/
Postat av: Karin

Härligt!

2010-08-03 @ 00:00:18
URL: http://livingkd.blogg.se/
Postat av: Emilie

Brukar åka upp till min mormor och norpa hennes röda vinbär då jag saknar en egen trädgård. På bären kokar jag sedan saft :)

2010-08-03 @ 07:19:32
Postat av: AK

Hej!Tack för en trevlig blogg, läser den ofta och hämtar inspiration. Jag har inte så mycket egna röda och svarta vinbär (vill inte bli så mycket bär på dem) men har som tur är svärföräldrar och snälla grannar som har det där vi kan få plocka. Jag har däremot hallonbuskar! Och det är underbart att gå ut och plocka, har plockat av det som mognat nu och ska koka saft och sen på bärmoset så blir det sylt, mm vad gott,längtar redan tills jag får äta den till nygräddade pannkakor!

/AK

2010-08-03 @ 15:56:56
URL: http://tvahjartan.blogspot.com
Postat av: Danielle på Heavenlycupcake

Hemma på landet har mamma och pappa fantastiska hallon som blir stora som jordgubbar och smakar underbart! Så länge vi bara låter dem vara så blir skörden riklig år efter år. De vägrar däremot att tuktas i fina rader så i flera år var vi utan hallon efter det försöket. Våra vinbär var samma visa, när de flyttades så dog buskarna som tidigare givit så mycket frukt att grannarna fick komma och hjälpa oss att plocka av allt. Så flytta inte på dina burkar i onödan! Färska bär är ju bland det bästa som finns.

2010-08-03 @ 20:27:50
URL: http://heavenlycupcake.se
Postat av: Martina

Det är verkligen lycka för mig att gå ut i trädgården och skörda det man har odlat! Satte en röda vinbärsbuske förra året så i år blev det inte så mycket men nästa år hoppas jag på mera.

2010-08-03 @ 23:09:37
URL: http://www.matochodla.blogspot.com
Postat av: Fridas kök

Jag är inte så förtjust i vinbär... Dricker inte saften, men tycker däremot att gelé är gott. Det brukar mamma göra. Annars är detta en god kaka att baka: http://fridaskok.wordpress.com/2009/07/29/vinbarskaka-med-marang/

2010-08-04 @ 14:32:53
URL: http://fridaskok.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback