Matbloggstoppen


Green things








I år har jag varit duktig, jag har nämligen försått en del av de gröna saker jag vill ha i mitt trädgårdsland i sommar. Jag vet att det fungerar lika bra att när det närmar sig utplanteringssäsong, köpa färdiga plantor av tomat och basilika och sätta ut. Men i år kände jag mig lite sugen på att testa själv.
Precis som när det kommer till recept så har jag lite svårt att följa instruktionerna och gjorde på mitt eget vis istället.
Att pilla ner ett frö i varje liten kruka, sedan planterna om dem i större krukor vartefter tycker jag verkar lite för jobbigt, så jag litar på mina gröna gener och hoppas på att mitt sätt fungerar.
Den här blden satte fart på inspirationen, dock kom jag aldrig mig för att åka till IKEA, så jag gick ut och kollade runt i våra uthus och hittade en låda som blev perfekt att använda istället.
Jag la en bit plastfolie i botten och fyllde sedan upp med lecakulor. Sedan sådde jag de fröer i mina små buttar och ställde lådan i ett soligt fönster i vårat kontor. Det är så härligt att från dag till dag se hur det gror och växer!
Självklart skall de planteras om när den dagen kommer och de växer ur sina små krukor, men än så länge trivs de bra och frodas!

 

 

I år har jag testat att så basilika, chili och två sorters tomater, allt har grott och jag hoppas på att de kommer överleva sommaren och ge oss massor av godsaker. I veckan tänkte jag försöka handla upp mig på resterande fröer som jag tänker direktså. Det blir nog som vanligt sallad, bladpersilja, morötter, rädisor och kanske lite ärtor. Sen slinker det säkert ner någon mer fröspåse!

 

Dock har jag inte riktigt bestämt var i trädgården mina odlingar skall få bo. För tillfället har vi två fina lerspår går rakt igenom trädgården och värre kommer det att bli, vi håller nämligen på att borra för bergvärme. Så i den delen av trädgården är det ingen idé att försöka ställa ut några pallkragar. Men vi har ju som sagt närmare 3700 kvadratmeter till förfogande, så någon stans skall jag nog hitta utrymme...

 

Hur går det för er läsare med årets odling? Har ni försått något eller väntar ni tills det går att så ute? Eller spar ni er allt jobb med att så själv och köper fina plantor på närmaste trädgårdscenter istället?

 

 

 

Bild:Linnéas Skafferi


Kommentarer
Postat av: Charlotte

Vad kul att de kommer upp ur joden.. jag har själv planterat lite med inget har hänt än så länge.. jag får nog ge det några veckor till. Kul att du planterat chili :)

Postat av: Emilia

Jag har försått två sorters tomater.

De har blivit ungefär 5 centimeter höga...



Lycka till med dina plantor!

2010-04-18 @ 13:36:42
Postat av: Karin/Rosa maränger

Vi är igång med tomater, och ska även så en del kryddor, har inte gjort det senare förrut så det blir kul att se hur det lyckas.

2010-04-18 @ 13:37:54
URL: http://rosamaranger.blogg.se/
Postat av: Johanna

Åh vilka fina små växter! Jag var och köpte färdig timjan och rosmarin på en plantskola innan påsk... Och sedan chansade pappa på en rutten salvia från Coop, och den har verkligen blivit hur fin, stor och grön som helst! Jättekul :D Sen har jag planterat en sån där Santa Maria Persilia här hemma, och den har klarat sig i över en månad nu... Satte gräslök för några dagar sedan, men de har inte börjat växa än.. Haha that's it!

2010-04-18 @ 14:11:47
URL: http://hallplatslyckan.blogg.se/
Postat av: Ullis

Jag har en del försådd på gång och planerar för en omgång till. Väntar på pallkragar att odla i utomhus sedan. Det är så roligt att se de små bladen komma upp! :)

2010-04-18 @ 14:41:50
URL: http://vegoinspira.wordpress.com
Postat av: Mikkan

Det ser ju superfint ut! När min stora flytt är genomförd i veckan så kommer jag även börja, hoppas på att lusten att pula och pyssla kommer loss på allvar då! :)

2010-04-18 @ 16:23:04
URL: http://njutmaten.blogspot.com
Postat av: Cristoffer

Fantastiskt vackra bilder! Sommaren kommer närmar

2010-04-18 @ 22:03:33
URL: http://stockmansbrod.blogspot.com
Postat av: Evelina

Jag längtar efter min lön! Då ska jag handla jord och börja så i landet som vi ska gräva! Då blr det dill, persilja, basilika, timjan, gräslök.... listan kan göras lång=) Så måste jag köpa glass också så jag får pinnar att skriva på;)

2010-04-18 @ 22:51:56
URL: http://evelinalinnea.blogg.se/
Postat av: Visan

Spännande :) Jag ska nog också så någonting, kanske dax att börja..

2010-04-19 @ 12:16:07
URL: http://visansgoda.blogg.se/
Postat av: Emma

Vi hade chili i växthuset för två år sedan, den blev så stark att den knappt gick att äta! haha! I år blir det nog inte någon chili.. Kanske tomater, eller jordgubbar?

Lycka till med plantorna!

2010-04-19 @ 13:51:11
URL: http://todayis.blogg.se/
Postat av: Beatrice

Min svärmor odlar egna tomater, gurka, ärtor & jordgubbar, med mera i sitt växthus. Jättemysigt!

2010-04-21 @ 13:20:30
URL: http://beabus87.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback