Matbloggstoppen


Fuskpytt

image419


Idag blev det hemgjord pyttipanna hos oss, perfekt att göra när man får några potatisar eller lite korv över från gårdagen mat. Det är bara så, att det aldrig händer hemma hos oss. Maten går nästan alltid åt och det är inte ofta vi får räster. Därför var jag inte tvungen att göra pyttipanna idag, jag var bara så sugen på det! För att sätta lite piff på det hela (för helt ärligt, hur kul är det med lite stekt korv och potatis?!) så rörde jag i en burk smaksatt creme fraiche. Det blir alltså en fuskstuvad pytt!  Vill man fuska till det ännu mera så tar ni bara en påse färdig pyttipanna som ni steker på och sedan tillsätter fraichen, men eftersom jag på något outgrundligt vis finner glädje i att stå och göra små kuber av potatis så gjorde jag givetvis våran mat från grunden. (Men jag lovar att jag inte ser ned på dem som tar den enkla vägen!)
Det här är ju en maträtt som man slänga i precis vad som man hittar i kyl och frys, korv, kyckling, köttbullar, bacon, skinka ja vad ni nu tycker om. Jag hittade detta när jag gjorde en djupdykning i kylen tidigare idag:

4 medelstora potatisar
2 morötter
1 lök
3 st choritzokorvar
1 pkt bacon
1 burk creme fraiche med tomat och basilika
1 paprika
lite basilika
salt & peppar

Sedan gjorde jag så här:

Tärna potatisen hur stor eller liten du vill ha den. Själv föredrar jag riktigt små bitar. Stek dem i en het panna.
Gör även små tärningar av morötterna och låt dem steka med. Hacka löken och skär ned korven i mindre bitar, i en stekpanna på sidan om låter du nu dessa få fin färg, vänd sedan ned dem i potatisen. Klipp baconet och knaperstek dem i stakpanna nr 2 och ha även i dem i potatisen.
Rör i en burk creme fraiche och låt det hela puttra en liten stund, smaksätt med lite mer basilika, salt och peppar. Precis innan servering, hacka i en paprika och rör om.

Servera med ägg och rödbetor.

Ps. har ni färdigkokt potatis går ju allt givetvis mycket snabbare, men det fungerar utmärkt att råsteka som jag gjorde idag!

(eget collage med bilder från arla och sxc.hu)

Kommentarer
Postat av: sofia

Åh vad gott det låter! Att göra genen pytt i panna, det har jag aldrig tänkt på :)

Postat av: Soffie

Det blir ju så gott och visst finns det många spännande fraicheblandningar.
Har du testat den med saffran å tomat?Den hade jag till fisk blev supergott!

2008-01-29 @ 19:53:03
URL: http://soffie69.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback