Matbloggstoppen


Vara eller icke vara

 

Svaret på den frågan är så klart, JA! Hur skulle det se ut annars? Behöver man inte alltid nya köksmaskiner, köksredskap och kokböcker?

Jag har länge funderat på det här med råsaftscentrifugens vara eller inte vara. Är den en nödvändig pryl, kommer jag att använda den eller kommer den, efter ett par gångers användande sakta men säkert glömmas bort där inne i skåpet?

 

Därför vänder jag mig nu till er, kunniga och visa läsare. Har du en råsaftscentrifug? Använder du den eller bor den längst in i köksskåpet. Är den krånglig att göra rent och till slut, vilket märke skall man ha (om man nu beslutar sig för att köpa en). Som ni märker är det många frågor, jag har gjort lite efterforskningar och allt pekar mot att en Philips HR1861 vore ett smart val.

 

Bild: www.philips.se



Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej!!



Vi har en sånn fast ett annat märke men jag skulle nog säga att det är en onödig pryl.

Men sen är det ju lite vad man ska ha den till, det går ju även göra soppor när man pressat juicen ur en massa grönsaker, vi har mest pressat frukt och det blir gott men det är inget som kan stå en längre tid så ska man använda denna till egen juice får man använda den dagligen. Vår maskin är ingen höjdare att rengöra massa delar och det sitter som tusan men jag kan väl tänka mig att en Philips är lite enklare då den har lite högre klass än vår.

Du får ta dig till någon elbutik där de säljer maskinen och prova ta isär och sätta ihop och se hur det känns.



//Hanna

2010-03-09 @ 10:38:03
Postat av: Anonym

Jag har fått låna en av en kompis som fortfarander ( efter ett år lån) står OANVÄND i mitt förråd. Hemska tanke. Det får mig att tänka på att lämna tillbaka den vore ett bra alternativ!

2010-03-09 @ 10:40:43
Postat av: lisa

ja har en sådan, och min kille är prylgalen och ville verkligen ha denna.. men vi använde den i 2 veckor, sen så orkade vi inte mer, det är jobbigt att diska varje gång, den är otymplig.. så ja skulle inte rekommendera den.. det blir väldigt god juice men ja tycker inte det var värt mödan med alla delar på den och all disk.. lycka till!!

2010-03-09 @ 10:55:22
Postat av: Jennie

Jag har exakt den på bilden, och ja precis som du sa man använder den ett par gånger sen bara står den där i köks skåpet! Sist jag använde den så skulle jag göra äppeljuice, USCH den blev helt skummig och brun och såg inte alls god ut, såg ut som grumligt diskvatten efter man diskat.

Kör på dom gamla traditionella sätten som apelsinpressadjuice eller fläderbloms saft(:.

/ Jennie

Postat av: Elin

jag har en och den är använd 1 gång. den är väldigt praktisk men jag har ingen användning för den i mitt lilla kök. funderar på att sälja bort den.

2010-03-09 @ 13:20:41
URL: http://elingkpetersson.blogg.se/
Postat av: Lacka

Min pappa köpte en i höstas. Gjorde massa äpplejuice på våra egna äpplen, supergott verkligen. Vår modell var inte så jättekrånglig att rengöra. Dock tar den ju relativt stor plats, så har du ingen plats för den att stå framme i köket så blir det säkert som för min pappa. Att du ställer in den i förrådet i lådan och inte använder den så ofta :) fast han tycker iof allt sånt där är besvärligt. Så du kommer säkert få mer nytta av den :) Vi skaffade oss en Phillips tror jag. Köp!

2010-03-09 @ 14:33:32
URL: http://lackalejon.blogg.se/
Postat av: hanna

Köp den!!! I mitt hem är den ett måste, kunde jag skulle jag ta med den när jag reser. Jag gör juice varende morgon och det är fantastiskt gott! Man kan göra juice av ungefär allt i den.. Tips är dock att ta bort skalet från citrusfrukter eftersom de ofta är väldigt besprutade och det kan ta smak på juicen.

Jag brukar också riva morötter i den, och inga rårivna morötter blir så goda. Man tar "skräpet" av morötterna och blandar med saften, himmelskt..

Jag har philips och tycker inte alls att det är krångligt att rengöra.

Det blir vad man gör det till!

Mvh Hanna

2010-03-09 @ 16:38:40
Postat av: Emma

Den används varje helg till helgfrukosten men det är många stora delar som måste diskas sen, men det är det värt!

2010-03-09 @ 20:00:21
Postat av: Katja

Mamma använder sin hela tiden, och det blir väldigt god juice. Nackdelen är att det blir mycket spill och man går miste om fibrer. Och, den är tråkig att rengöra.

Totte älskar spillet dock!

2010-03-10 @ 00:44:48
URL: http://sthlmblues.blogspot.com
Postat av: litenkatt

har oxå en sån maskin, den är roddig att diska, men det jobbet du lägger på att skala och diska får du igen på den godaste juicen nånsin! riktig vardagslyx. jag säger köp :)

2010-03-10 @ 07:09:40
Postat av: Visan

Jag har en, den är lätt att diska ur, från OBH tror jag. Den används flitigt i omgångar. Ibland glöms den av men sedan kommer den igen. Jag är superglad att jag har en iallafall! :)

2010-03-10 @ 09:28:17
URL: http://visansgoda.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag har precis den på bilden och är supernöjd med den. Allt går att köra ner genom att den har så brett rör. Färskpressat är ju godast helt klart.



Den är inte krånglig att rengöra, det är dock flera delar man måste diska och kanske inget man gör en stressig morgon:) Men helt klart värt pengarna!

2010-03-10 @ 10:39:24
URL: http://www.matsaklart.se
Postat av: Elin

KÖP DEN! Jag har en som står framme så att den blir smidigare att använda. blir riktigt goda juicer och man kan stoppa ungefär vad som helst. suveränt också om nån frukt eller grönsak börjar bli ful!slafset som blir över kan man använda i bakning eller som sylt till tex pannkaka :)

2010-03-10 @ 12:38:10
Postat av: eanie

Vi har precis en som sån på bilden. Det är en av 2 köksmaskiner vi har (den andra är en kombinerad matberedare och blender. och så en stavmixer, så 3), så du kanske förstår hur vettig denna pryl verkar för oss när vi är så restriktiva med inköp =)



Jag älskar färska juicer. Att folk köper och sen inte använder förekommer såklart, men det är ju ganska enkelt att SE TILL att använda sina maskiner (eller sälja/ge dem vidare). Juice är fullt med massor av nyttigheter som är bra för att balansera upp bakverkssynder ;)



Visst, den ska rengöras, men jag upplever inte den här modellen som svårdiskad. Fyll på med varmt diskvatten i vasken och lägg delarna däri direkt när du juicat färdigt. Att diska dem sedan tar 2 minuter och de kan ju för övrigt lufttorka. Sätt en påse i 'slaskboxen' som du lätt tar ur och slänger, så slipper du diska den delen. 4 delar kvar att ta hand om. Det är definitivt värt besväret för den vardagslyx färskpressad juice innebär.



Tycker jag =)

2010-03-10 @ 13:11:23
URL: http://eaniegreenie.wordpress.com
Postat av: Carolin

Köp! Pressar juice varje morgon och det är en underbar start på dagen:) Att göra rent den går mycket lättare än jag trodde.

2010-03-10 @ 13:16:40
Postat av: Saga

Mina föräldrar har en och är jättenöjda med den! Nu på vintern har dess plats dock ersatts av en Nespresso, men jag kan lova att den nog åker fram till våren igen :) om inte jag hinner sno den först! En trevlig köksmaskin :)

2010-03-11 @ 13:46:32
URL: http://sagaa.blogg.se/
Postat av: Emilia

Jag har en gammal som jag har fått av min mamma. Helt hopplös att rengöra, men det kanske går bättre om man har diskmaskin.

2010-03-12 @ 00:54:33
URL: http://emiliaper.blogg.se/
Postat av: Agnes

Jag har en philips, den ser ut som den på bilden. Jag är en av dem som glömmer den ibland, låter den stå i skåpet och ta plats. Men sen, när den väl kommer fram, då är jag glad att jag har en så underbar maskin. Tack vare det här inlägget har jag börjat fundera på min råsaftcentrifug och nu blir det andra gången idag som den får tjäna mig! Jag har dessutom köpt hem billig frukt och massa morötter, för en av anledningarna till att jag inte använder den är att frukt känns så dyrt ibland. Men med den här är det lätt att dryga ut juicen med tex. morötter eller köpa stora påsar med äpplen till specialpris utan att det gör juicen mindre god för det. Inte för att jag egentligen tror att juicen blir så särskilt mycket dyrare än sån man köper, eller att det skulle bli mer spill av en sån här än från en fabrik. Läs bara på jucieförpackningen, det brukar stå att till 1 liter juice har 2 kg frukt använts. Jag tror precis som hanna och eanie; det blir vad man gör det till och man får se till att använda den. Nu har jag bestämt att den ska användas på helgmornar till en början och sedan mer och mer. Men, det jag egentligen skulle säga var, kolla om den modell du tänkt köpa har en sk. skumseparator. Det är en liten avdelare som kan sättas i kannan som gör att man kan välja om man vill ha skum eller inte. Superbra för vissa jucier passar bättre med och vissa bättre utan.

2010-03-13 @ 16:14:06
Postat av: Anonym

Jag fick en av min käre sambo när jag fyllde år. Den var precis vad jag önskat mig. Nu kunde jag inte bara dricka färsk egen pressad juice utan även ha den till bak och tårtfyllningar. Men, jag har knappt använt den. Det krävs en masssssor av frukt för två små glas. Juicen blir tung och mägning. Den ett helt företag att diska. Apelsinjuicen tycker jag blev bäsk. Appeljuicen som tjock must. Av ananas och tex jorgubbar blev det nästan ingenting. Så nu står den där. Längst in i skåpet.

Carola

2010-03-13 @ 18:38:17
Postat av: Anna

Jag har en av märket OBH Nordica som används varje helg. Resultatet är ju mer att likna vid saft än juice eftersom det inte kommer ed något fruktkött.

Vi använder nästan bara apelsiner (kylskåpskalla) och även om det sägs att man kan låta skalet sitta kvar är det inte att rekomendera på citrusfrukter.

2010-03-14 @ 01:40:50
URL: http://www.familjenivarsson.se
Postat av: Emma

Den är inte onödig utan helt underbar att använda, då särskilt på vintern då morötter, äpplen och apelsiner är billiga. Andra rotfrukter är också goda att pressa i och glöm inte ingefäran!

2010-03-15 @ 19:56:00
URL: http://torskpalax.blogspot.com/
Postat av: Maria

Vi har en hemma i Sverige som anvandes flitigt och har nu aven skaffat oss en har i Dubai.

Det basta ar (forutom goda nyttiga juicer) att den separerar juicen ifran pulpen, och av pulpen kan man baka en massa godsaker av. Bla nyttiga muffins, morotskaka etc! =P

2010-03-16 @ 19:51:38
URL: http://mariaofsweden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback