Matbloggstoppen


Tankar som gror..

 

Nu börjar det bli dags, det här med att planera en eventuell köksträdgård till sommaren 2010.  Min relation till trädgårdar och trädgårdsarbete är lite naggad i kanten, vi fick inte den bästa tänkbara starten, trädgårdar och jag.

På min pappas sida har vi varit trädgårdsmästare åtta eller nio generationer tillbaka, min farfar var trädgårdsmästare, precis som hans far och hans far, ja ni fattar grejen. Så under nästan hela min uppväxt hade mina föräldrar ett trädgårdscenter. Jag och min syster spenderade en hel del tid där när vi var barn så som tonåring tyckte jag att asfalt var ett mycket bra alternativ till gräsmatta och trädgård, lättskött till tusen!
Men den inställningen har jag som tur är gjort mig av med och tycker faktiskt att det är riktigt roligt att kika i frökataloger och klura ut hur vår trädgård kan komma att se ut.

Även denna vår blir en omstart, nytt år med nytt hus och ny trädgård, stor trädgård. Närmare bestämt 3700 kvadratmeter trädgård.  Vad jag skall fylla alla dessa kvadratmeter med vet jag inte riktigt, men ett litet grönsaksland står som nummer ett på önskelistan.  Tyvärr går ju inte alla grönsaker/örter att direktså, det är ju så smidigt och tyvärr tycker jag inte alltid dessa boxar som finns att förgro i är speciellt snygga. Ni kan ju gissa om jag blev glad
när jag såg den här bilden! Precis så här skall jag göra och ha stå i fönstret här vid datorn. Tack för den inspirationen!

Som ni ser på bilden ovan var det full fart i mina pallkragar 14 maj förra året, just nu känns det lite osäkert om det över huvud taget kommer att bli vår och att all denna snö så småningom skall smälta bort.

Tills dess skall lite smått och gott inhandlas och förberedas så att jag kan njuta av egenodlade grönsaker och örter i sommar!


Odlar du något i år?

Kommentarer
Postat av: Jessica A

Kul med ny trädgård, har vi oxå men inte lika stor!! Bara drygt 1200 kvm men även de ska fyllas.... ett köksland med rabarber o jordgubbar samt lök och ärter är nog det enda jag har bestämt än. Men skulle nog vilja ha även hallon ....

Postat av: Helena Ljunggren

på 3700 kvm blir det en del sådd :)

2010-03-08 @ 10:56:14
URL: http://helenaljunggren.com/
Postat av: Linn

Smart! Fin blogg du har förresten.

2010-03-08 @ 11:49:35
URL: http://linnspyssel.blogg.se/
Postat av: Lisa

I år kommer sockerärtorna att komma tillbaka i vår trädgård. Liksom broccoli och gurka som varit frånvarande några år. Det är alltid kul att förändra lite och kanske prova nåt nytt:) Men om vi kommit lika långt den 14 maj i år återstår att se!

2010-03-08 @ 12:39:16
Postat av: PAULINE

Måste bara säga att jag tycker din blogg är helt underbar! :) Blir hungrig så fort jag går in här!

2010-03-08 @ 13:15:29
URL: http://pauliine.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej Linnea! Älskar din blogg, den ärväldigt varm och mysig!

Jag undrar om du har något bra och gott recept på en Kreolsk gryta?



Kram



Anna

2010-03-08 @ 14:38:43
URL: http://anushka.blogg.se/
Postat av: Ylva

Åhhh, vad jag längtar tills man kan komma ut och gräva i landen igen! Gjorde om ett hörn av trädgården till en liten pallkrageodling i höstas, så nu vill jag verkligen komma ut och så mina fröer. Det blir både blommor och grönsaker - plus lite rabarber och jordgubbar! Tror att jag får ta till några krukor också om jag ska få plats med allt.... :)

2010-03-08 @ 15:47:41
Postat av: Viktoria

Det går inte att svara på ditt inlägg om juiceapparaten, så jag tänkte att jag svarar här i stället. (:

Min familj köpte en för ett par år sedan. Den användes flitigt också, åtminstone ett tag. Tills det blev tråkigt och jobbigt att rengöra den och tills vi tröttnat på den lite mjöliga smaken (fruktkött i all ära, men i alla fall med våran smakar det mjöligt i stället)

Hur som helst har den stått hemskt länge, allra längst in i något skåp.

Nej, jag håller mig till att pressa juice själv eller köpa den färdig. Men har du inget emot att diska och inte har problem med mjölsmaken (eller om det kanske bara var våran) så är det helt klart värt det! (:

2010-03-08 @ 18:50:53
URL: http://letmeslipaway.blogg.se/
Postat av: Camilla

Jag kan inte heller svara på inlägget om råsaftcentrifugen.. Så jag tar det här istället :)



Vi köpte en råsaftcentrifug förra sommaren. Vi får rätt mycket äpplen på vårt träd. Det är goda äpplen, men vi äter de inte. Och baka kakor kan man inte göra heeeela tiden (fastän man skulle vilja). Så då bestämde vi oss för att göra juice istället :) Det funkar bra.. och det känns lyxigt att kunna göra egen juice om helgmorgnarna. Vår favorit är att göra på äpplen, morot och apelsin.. tillsammans. Och när vi gör så gör vi en hel del. Iaf. så vi kan fylla en flaska eller två..

Det blir lite slafs av resterna som blir kvar (och skalet från apelsinerna). Men det är bara till att tömma i trädgårdstunnan :D

Nu används maskinen inte alls. Men så fort vi får tillgång till våra egna äpplen igen så åker den fram :) Smaken blir lite "mjölig" med vår också.. Men jag tycker det smakar så mycket mer än en juice gjord på tillsatser och ytterst lite frukt.. Så "mjölsmaken" är en smaksak.. :)

2010-03-08 @ 19:24:30
URL: http://hantverkaregatan.blogg.se/
Postat av: Dessi

Jag tänker att vi ska så lite i år, men har ingen aning om hur man börjar eller så. Kanske du kan ha ett litet inlägg om det?

2010-03-08 @ 21:02:02
URL: http://www.desireeochvarlden.blogspot.com
Postat av: Julia

Åh, jag skall också odla en del. Basilika, gräslök, persilja, lite blommor och tomater och sedan blir det lite större odling på lotten. Hoppas på en sommar med färska och närproducerade grönsaker.

2010-03-08 @ 23:34:07
URL: http://dinnertoday.blogspot.com/
Postat av: jennifer

så snart jag kommer iväg till affären så blir det shopping utav olika kryddor att plantera :)

2010-03-12 @ 13:01:30
URL: http://weibull.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback