Matbloggstoppen


Gorgonzolapasta med kyckling

Vilken härlig dag det har varit! Centimeter efter centimeter av snö har försvunnit från det tjocka lager som täcker hela vår trädgård. Efter södersidan på huset syns till och med gräsmattan och om man tittar riktigt noga kommer det upp små blad från de lökar som ligger i marken och gror! Hur härligt är inte det! Trappen är nu vårstädad och vi intog en kopp kaffe där i eftermiddagssolen, underbart!

I veckan gjorde jag denna busenkla gorgonzolapasta som var lika god dagen efter i matlåda som den var nylagad till middag. Jag älskar snabba pastasåser och tycker man om gorgonzola gör denna dig ej besviken. Ibland tycker jag dock dessa gräddiga såser kan bli lite för "tunga" i smaken, då brukar jag pressa i lite citronsaft eller något annat surt för att balansera smakerna bättre, det blir verkligen stor skillnad och det är något jag kan rekommendera varmt att prova!


Gorgonzolapasta med kyckling 4 port:

 

3 st kycklingfiléer

2 gula lökar

2 dl grädde

1 dl mjölk

150 g gorgonzola

saft från 1/2 citron

salt & peppar

1/2 ask körsbärstomater

färsk persilja

pasta

 

Börja med att koka upp pastavatten och lägg i pastan.

Skär undertiden kycklingen i småbitar, stek dem tills de är helt klara. Tag ur dem ur stekpannan och låt dem vila medan du skalar löken och skivar den. Stek löken i en klick smör tills den är gyllene. Lägg i kycklingen och slå över grädde och mjölk. Låt detta koka tills såsen tjocknar något. Skär gorgonzolan i småbitar och lägg i dem i såsen. Låt småkoka tills osten smält helt. Smaka av med citronsaft, salt och peppar. Läg i tomaterna och låt dem koka med ett par minuter. Strö massor av färsk persilja över och servera till pastan.

 

Pajformar kan man använda till mycket, här har jag använt min stora, turkosa form från Casual Living att servera pastan i.

 

Nu önskar jag er alla en trevlig lördagskväll!

 


Kommentarer
Postat av: Malin

Vilken härlig pastasås! Älskar gorgonzola så det här måste jag prova :)

Postat av: Therese

Vad underbart det lät att man kan se gräsmattan, hör uppe i norr är det ett tag kvar, fast å andra sidan är det nu som man kan åka ut med skoter och pimpla eller bara ligga och slappa i en snödriva..

La ut bilder igår på vår"snö"...

Gorgonzola i maten är ju så gott, gjorde en fläskfilegratäng i fredags som va himla god.

Önskar dig en trevlig dag

2010-03-21 @ 08:41:36
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Gorgonzola passar ju riktigt bra ihop med pasta. Den här rätten känns väldigt fräsch så det blir nog till att lagas någon dag framöver.

2010-03-21 @ 13:14:58
Postat av: BakJennie

mm låter supersmarrigt!

BakJennie

2010-03-21 @ 21:33:41
URL: http://jsjolin.blogg.se/
Postat av: Helena

Låter jättegott! Tackar för receptet, detta måste provas :)



Helena

2010-03-21 @ 21:45:45
URL: http://www.klarafardiga.blogspot.com
Postat av: M

Det lät verkligen gott!

2010-03-23 @ 09:19:42
URL: http://minmatblogg.blogspot.com
Postat av: Therese - Pyssel och Design

Jag hade faktiskt missat det, förstår inte hur det gått till eftersom jag alltid lusläser inredningstidningar, men nu vet jag iaf och ska så klart ta mig en titt!

2010-03-24 @ 07:22:02
URL: http://pysselochdesign.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej Linnea.

Undrar var du köpt den fina skålen/grytan som du har gorgonzola pastan i?



Älskar din blogg....så härliga inlägg och så FINA!



//Anna

2010-03-24 @ 11:46:04
Postat av: AMANDA FALK

Gud så gott med gargonzola :D Ska testa något av dina smarriga pastarecet i veckan tror jag, gott!!

2010-04-12 @ 15:41:05
URL: http://amandafalk.se
Postat av: Mickan

Detta ska testas! Låter supersmarrigt! Tack för tipset och en bra blogg!

2010-05-13 @ 16:52:59
URL: http://miickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback