Matbloggstoppen


Tomatsåsen..

 

 

 

 

Många har hört av sig till mig och undrar vilket recept jag använder till tomatsåsen på pizzan. Som vanilgt följer jag inte något exakt recept, utan tar av de jag har hemma bara.

Vad jag helst har på min pizza varierar, men kyckling, tonfisk eller skinka som grund är gott. Sedan tycker jag om att ösa på med mozzarella, lök, härligt röda tomater, paprika och kanske lite färska champinjoner.

 

Men om jag skall bjuda er på mitt bästa grundrecept på tomatsås, ja då får det bli det här:

 

1 stor gul lök

3 vitlöksklyftor

1 burk hela, konserverade tomater
en rejäl skvätt rödvin
2 lagerblad
1/2 kruka färsk basilika
salt & peppar
en nypa socker

Finhacka lök och vitlök, fräs dem mjuka i en klick med smör i en kastrull. Tillsätt de konserverade tomaterna, rödvin och lagerblad. Mosa de hela tomaterna med en gaffel.
Hacka basilikan grovt och ha i den tillsammans med salt, peppar och socker. Låt detta puttra i minst 20 minuter, gärna längre. Tag ur lagerbladen och mixa tomatsåsen slät.

Perfekt att ha till pizzan eller som pastasås!


Vad har du helst på din pizza?

Kommentarer
Postat av: Christian

Om du har i basilikan och låter den puttra i 20 minuter så har du säkerställt att den inte kommer att smaka något, den är en känslig ört som ska tillsättas i sista stund innan servering. Robusta örter som till exempel timjan och rosmarin mår mycket bra av att få koka med så länge som möjligt.



När jag gör egen pizza så gör jag snabbaste och enklaste tomatsåsen. En tub Mutti-tomatpuré som späds ut lite med god olivolja, smaksätt sedan med en hackad vitlöksklyfta. Enkelt och mycket gott, de långputtrade tomatsåserna använder jag till annat.

2010-01-27 @ 20:39:06
Postat av: linda

Hej Linnea! I förra boken som kom ut, matbröd och surdeg, så skrev du hur man gjorde en surdeg. Jag undrar, om man efter den fjärde dagen inte riktigt har tid att använda sig av surdegen, hur gör man då? Fortsätter man att mata den eller låter man den bara vara?

2010-01-27 @ 21:22:12
Postat av: Matilda

har gärna färska champinjoner på pizza... lufttorkad skinka.. mozarella.. mycket av allt :D

Postat av: Sara

Älskar hemmagjorda pizzor!!

2010-01-28 @ 19:58:55
URL: http://blogg.bakeacake.se/#home
Postat av: Caroline K

Kan du inte tipsa om någon god fredagsmiddag. Min inspiration är på noll. Gärna något med kött!! :) Trevlig helg

2010-01-29 @ 10:17:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback