Matbloggstoppen


Ägg

 

Så var det redan söndagkväll och den här helgen har bara rusat förbi. Här hemma har vi haft fullt upp med allt från att renovera badrum till att göra smörgåstårtor. Dock höll jag mig ifån badrumsrenoveringen, jag hade fullt upp med att koka kaffe och laga mat till snickarna så de förblev på bra humör. Det är bäst att hålla sig till det man är bra på.

 

Idag smet jag dock ifrån köket för att dels ge mig ut på en promenad i det härliga vädret, vilken galet fin vinterdag vi har haft här idag! Efter att ha promenerat och druckigt kaffe hos mormor och morfar åkte jag och mamma iväg och köpte ägg. De köper då och då ägg på en liten gård ett par kilometer ifrån där vi bor. Där finns äggen i ett av uthusen, du tar dina ägg, lämnar pengar i en burk och skriver upp på en whiteboard-tavla vem som har hämtat ägg och hur mycket. Bättre än så kan det inte bli. Lyckliga hönor ger godare ägg och nog märker man allt skillnad på ägg som kommer från ett litet ställe mot äggen du köper i affären.

 

Jag har tyvärr ett litet kylskåp och har fått tänka till på vad som egentligen behöver stå i kylen. Ägg är en produkt som fått flytta ur kylen och står nu i en fin burk på köksbänken. Nu gör jag av med ganska mycket ägg, så jag har  bra omsättning på äggen men inte ett enda har blivit dåligt. I sommar kanske det blir annorlunda då det blir bra mycket varmare här inne, men för nu fungerar det bra!

 

Bild: Linnéas Skafferi


Kommentarer
Postat av: stina

Hej!



Ägg klarar bra av att stå i rums temp. Tar ett dygn sen börjar ägget dela sig lite om det är befruktat.. sen tar det några dagar till om temperaturen är rätt innan det börjar utvecklas ett bryo där inne.

Har du ett ställe, typ ett svalt skafferi så räcker det att du ställer dom där, då händer inget för att det just är svalt. För att det ska bli en liten kyckling så behöver det vara 37-38 grader varmt och en viss luft fuktighet ;)

Och eftersom du gör av med massor med ägg så hinner dom nog inte bli dåliga :)



Och visst är smaken så mycket annorlunda än affärens. Vi har egna höns här hemma, och det är juh så ljuvligt att kila ut och hämta dagsfärska ägg ;) ja förrutom om man vill ha dom kokta på smörgåsen fniss för då behöver man vänta minst en vecka om man vill ha bort skalet hehe



Har du märkt skillnaden på att baka tex en sockerkaka?.......... en STOR skillnad på den gula färgen hehe



Trevlig arbetsvecka till dig... hoppas det händer många spännande saker hos dig ;)



Kram Stina

Postat av: Designing good life - Sarah

Härligt att få hämta färska ägg. Lite speciellt och mysigt och framför allt gott!

2010-02-08 @ 09:26:07
URL: http://www.designinggoodlife.se
Postat av: susanne

Vilka underbara recept.Måste prova allihopa.Supermysig blogg! kramar Susanne

2010-02-08 @ 12:14:25
Postat av: Lise-Lott

Hej!



Jag gillade verkligen förra årets Alla-hjärtans recept, kommer det ett ny variant i år?



Ha det gott!!

2010-02-08 @ 13:36:45
URL: http://minafyravaggar.blogg.se/
Postat av: Heidi

Hej Linnea! Vilken härlig blogg! Man blir så inspirerad när man läser!

Tänkte bara lägga till att hemma i Sydafrika brukar min mamma inte har ägg i kylskåpet heller, även när det är sommar (och då 30-35 grader). De blir inte dåliga...så din idé kanske fungerar på sommaren ändå! Du få testa dig fram ;-))

Ha det så gott!

2010-02-08 @ 15:06:52
Postat av: Louise

Följ min blogg om mitt liv och vardag och massa annat skoj, du kommer inte bli besviken! :)

2010-02-08 @ 15:38:07
URL: http://enligtlouisepettersson.blogg.se/
Postat av: Elin

Å vilket perfekt sätt att köpa ägg på! Jag har stora planer på egna hönor när vi äntligen hittar ett hus nånstans på landet...

2010-02-08 @ 21:56:52
URL: http://www.allcookedup.wordpress.com
Postat av: Jen

Hemma hos oss konsumerar vi säkert omkring 100 ägg i månaden!

2010-02-09 @ 11:00:17
URL: http://littledessert.blogg.se/
Postat av: Anna Williams

Det går även att koka smör och mjölk i några minuter och hälla i underdelen av sockerkakan, mycket gott:)

2010-02-11 @ 20:52:45
Postat av: Gäddan

Åhh det finns få saker som slår närproducerade varor.

Har en hönsgård på bara gångavstånd från hemmet och det känns som en lyx att gå in och hämta en karta ur deras kyl o lägga pengarna i en liten burk.

Ägg är ju dessutom gott i alla former. Kokt, stekt, i pannkakor eller i kakor.

Ha en bra dag...

2010-02-13 @ 10:23:45
URL: http://matrummet.se
Postat av: Elin :)

Gud viliken fin design du har! :)

2010-02-13 @ 13:42:44
URL: http://elinlaveeen.blogg.se/
Postat av: Fröken Dill

Det är verkligen stor skillnad i kvalitet mellan "industriägg" och hemägg. Köper numera aldrig något annat än ekologiska eller de från bonden på landet. Såååå mycket mer god smak! Och de håller sig bra i rumstemperatur.

Tycker fröken Dill

2010-02-13 @ 18:56:20
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: JENNSEN&FISEN

jag har skrivit en låt till dig som du kanske kan lägga upp på din blogg ? :)

snääällllaa ?



ägg dom kläcks

& dom lever med

huvud löss ..

ÄÄÄÄÄGG ÄÄÄGGG

kära ägg ge mig

styrka mot ditt mod

för jag vill ha den frid

du ger mig när jag

dansar runt ett ägg ..

ÄÄÄGG ÄÄGG

kära ägg ge mig strkaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

2010-02-13 @ 21:18:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback