Matbloggstoppen


Gryta



Ja nu börjar det verkligen bli höst på riktigt här. Rönnbärsträden är helt översållade med illröda bär och träden börjar sakteliga skifta i färg. Idag blåser det full storm utanför fönstret men det är ändå ganska varmt.
Här hemma ger sommarens snabba och enkla sallader plats åt lite tyngre mat. Jag har i flera dagar nu gått och varit sugen på mat som
köttfärslimpa, chili con carne olika slags grytor. Igår hittade jag en påse med kycklingklubbor i frysen som fick koka länge, länge tillsammans med vitlök, ölkorv och buljong. Höstigt värre, men fantastiskt gott!
För att piffa upp riset lite stekte jag champinjoner som jag sedan blandade ned i det kokta riset.

Kycklinggryta 4 pers:

1 kg kycklingdelar
2 stora vitlöksklyftor
1 ölkorv
1 L kycklingbuljong
2 dl grädde
salt & peppar

Finhacka vitlök och skär korven i småbitar. Stek detta hastigt i en gryta. Slå på buljongen och lägg i kycklingen. Låt detta koka i minst 30 minuter, gärna längre om du har tid. Slå sedan över grädden och koka tills såsen tjocknat något. Krydda med salt och peppar.

Servera med ris och stekta champinjoner.

Kommentarer
Postat av: Lina

Grytor är underbart på hösten. Gillar sådana här snabbvarianter till vardags. Tack för tipset!

Postat av: Zsaza

Tack för tipset, låter välldans gott:)

2009-09-10 @ 14:01:12
URL: http://perardua.blogg.se/
Postat av: Sanna

Hej Linnea, längesedan jag skrev här men jag är ofta här och läser :) Vet inte om du varit inne hos mig på sistone men gå gärna in och kolla in den senaste nyheten :) I tisdags släppte jag nämligen min första bok! En idébok med veckomatsedlar för hela året.



ps. nu ska jag hem och göra dina nutellacupcakes till dotterns tjejmiddag. gjorde de förra året och det blev superbra :)...ds

2009-09-10 @ 14:01:40
URL: http://veckansmiddag.blogspot.com
Postat av: Helena Ljunggren

Det lät väldigt gott och spännande det där :)

2009-09-10 @ 15:45:04
URL: http:// www.helenaljunggren.com
Postat av: Ann-kristin

Ja olika grytor är riktig höst mat :)

2009-09-12 @ 16:11:11
Postat av: emma

har skrivit av detta recept och ska prova till veckan! :-) lät riktigt smarrigt!

2009-09-13 @ 13:20:45
URL: http://www.hansson-linden.se/WP

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback