Matbloggstoppen


Räksallad



Åter igen längtar vi efter enkel och lättlagad mat. Utanför köksfönstret visade termometern dryga 26 grader i skuggan. Inte för att jag klagar där jag ligger på min filt på gräsmattan och solar, snarare så tycker jag detta väder är synnerligen härligt! Men som sagt, enkel matlagning är att föredra! Jag vet att många med mig gärna äter en sallad, dagar som dessa. Sallad är gott, enkelt nyttigt och inte så tidskrävande men ibland kan jag känna att det nästan blir lite trist med samma gamla kycklingsallad för jämnan. Så jag gjorde en rokad, jag bytte ut den annars så pålitliga kycklingsalladen mot en väldigt smakrik räksallad. Tur var väl det för jisses så gott det blev! Pastan, som är grunden i denna sallad fick sig ett rejält uppsving smakmässigt med hjälp av soltorkadetomater, vitlök rödlök och timjan.


Räksallad 4 port:

4 port fullkornspasta
1/2 burk soltorkadetomatet i olja
2 vitlöksklyftor
1 liten rödlök
färsk timjan

1 burk räkor i lag

bladsallad
tomat
gurka
paprika
oliver

Koka pastan enligt anvisningarna på paketet.
Kör undertiden de soltorkadetomaterna och vitlöken i en matberedare eller mixa med en mixerstav till en flytande massa. Tillsätt ev lite av oljan som tomaterna legat i.  Skala rödlöken, ha i den tillsammans med timjan och låt det bli ganska grovhackat i matberedaren.
Skölj den kokta pastan i kallvatten och blanda sedan ned tomatröran i pastan. Slå av lagen från räkorna och ha även i dom i pastan.
Hacka tomat, gurka och paprika. Blanda i dom tillsammans med sallad och oliver i pastan. Servera med ett gott bröd till.

Jag tärnade en del av det mjuka brödet och stekte det snabbt i en het panna så det blev krispigt, jättegott att ha i salladen!


Bild:Linnéas Skafferi

Kommentarer
Postat av: Louise B

Ser så gott ut! Är det en ljusgrön skål eller vit? Visst är den från Gerbera? Kramar

2009-07-18 @ 16:01:41
Postat av: Emma

Gud så gott det såg ut!

Postat av: Natasha

Gott med kalla maträtter när det är så varmt ute!

2009-07-18 @ 17:52:35
URL: http://www.natashasblogg.se/
Postat av: nora

Fin blogg :)Kolla gärna min <3

2009-07-18 @ 22:39:17
URL: http://noraz.blogg.se/
Postat av: Pia

Mumms... vad det ser gott ut !

2009-07-19 @ 09:56:41
URL: http://piakallman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback