Matbloggstoppen


Frågestunden är över





Oj vad många bra frågor! Jag skall försöka besvara dom så gott jag kan!


Många av er undrar om jag har någon utbildning inom detta ämne
, men svaret är nej. Matlagning och bakning är bara en hobby för mig.

Vad gör jag då när jag inte donar i köket? Jo jag arbetar som undersköterska.

Jag har alltid tyckt om att greja i köket, så intresset har nog alltid funnits där. Tack vare all bra respons på bloggen så tycker jag nu att det är ännu roligare!

Ni undrar säkert även om jag inte tycker om andra saker än matlagning och bakning. Självklart gör jag det! I perioder läser jag väldigt mycket, men även musiken är något som ligger mig varmt om hjärtat.

Sedan har jag fått många frågor kring vad jag gillar bäst i matväg och så här är det:

till frukost äter jag gärna yoghurt med bär i

lunchen består om jag får bestämma av en kycklingsallad

hemgjord pizza är verkligen gott en fredagskväll

fika är något jag gärna gör och då tar jag oftast en dammsugare (punchrulle)

när det kommer till glass så äter jag nästan uteslutande 88:an när vi pratar pinnglass

mina tre favoritsåser blir svåra att lista då jag allra helst äter kalla dressingar (typ tzatziki)

Någon frågade om jag räknar kalorier och svaret är nja. Jag noterar verkligen inte hur mycket jag fått i mig efter varje måltid, men ibland kan jag göra en ungefärlig uträkning på hur många kalorier jag fått i mig under en dag.

Många frågor har även handlat om var jag får all min inspiration ifrån och vilka sidor/bloggar jag helst läser.
När det gäller det här med inspiration så måste jag erkänna att den inte alltid infinner sig hos mig heller, men att bläddra i kokböcker, matlagningstidningar och kolla in matrelaterade sidor på nätet brukar allt som oftast hjälpa. Ett bra tips är att sätta sig och gå igenom sina kokböcker och sedan notera alla recept som verkar intressanta, sedan är det bara att ta fram den där listan när det är dags att laga mat!
De bloggar/sidor som ofta får ett besök ifrån mig är:

www.husmusen.blogg.se

www.marthastewart.com
www.alltommat.se
www.ellematochvin.se
www.bakerella.blogspot.com
www.sebbesula.se
www.kryddburken.wordpress.com

Sedan kommer vi till det här med alla bilder, vem tar dom, vilket program använder jag och vart får jag alla typsnitt ifrån?
Alla bilder som det står bild:Linnéas Skafferi under, är tagna av mig och du får låna bilden om du frågar först och sedan länkar tillbaka till mig. Bilderna gör jag i ordning i photoshop och typsnitten kommer ifrån www.dafont.com.

Jag fick även frågan om jag inte blir sugen att blogga om annat än matlagning/bakning och svaret är helt klart nej. Som det är i nuläget skulle jag inte kunna tänka mig att blogga om annat.

Ni har även undrat lite över det här med spritstekniker och lite tårttips, jag lovar att lägga upp lite bilder eller ev. en liten video senare under våren där jag visar er hur man enkelt spritsar fina cupcakes.
Tjusiga tårtor hittar ni inte bara här, utan även här!

På frågan om vad jag tycker bäst om matlagning eller bakning så blir nog mitt svar lite både och. Att laga mat är något jag "måste" göra, men det är på samma gång något jag gillar. Att baka är nästan alltid en frivillig syssla..

Någon undrade även hur jag lyckas hålla mig i form? För min del fungerar mottot man kan äta allt men inte alltid, väldigt bra. Det går inte att smaska bakverk varje dag, även om jag så gärna skulle vilja göra det!

Jag tror att jag fått med alla era frågor på ett eller annat vis, om inte så hör gärna av dig igen så skall jag försöka svara bättre!



Kommentarer
Postat av: Lucia

roligt att du svarade :)

får jag fråga vad font.stilen heter du använde på bilden i detta inlägg. den var fin!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback