Matbloggstoppen


Morotssoppa




Här hemma äts det väldigt sällan soppa. Själv är jag en stor fantast utav denna enkla, billiga men framför allt goda maträtt, men tyvärr är Sebastian utav en annan åsikt. Enligt honom blir man inte tillräckligt mätt på det. Men åter igen fick jag honom att ändra åsikt.. Genom att locka med varma smörgåsar gick han igår med på att i alla fall prova.

Denna morotssoppa passar perfekt på hösten, för vem vill inte ha en tallrik varm, krämig soppa så här i höstmörkret?! Sedan måste jag säga att den orange-gula färgen verkligen piggar upp. Soppan blir den pefekta förrätten på halloweenparyt! Servera den kall eller varm, i skål eller varför inte i söta shotglas? En klick creme fraiche till ger den rätta syran som soppan behöver för att komma till sin rätt!



Morotssoppa 4 port:

5 morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 stor potatis
1 bit kålrot
6 dl grönsaksbuljong
2 msk färsk bladpersilja
dragon
mejram
salt & peppar
½-1 dl grädde

2 dl creme fraiche

Skala och hacka lök och vitlök. Fräs dem mjuka i en kastrull tillsammans med lite smör. Undertiden, skala rotfrukterna och skär dem i småbitar. Ha i rotfrukter och buljong i kastrullen. Låt allt koka tills morötterna är mjuka. Rör i kryddorna och mixa soppan slät med mixerstav eller i matberedare. Ställ tillbaka kastrullen på plattan och rör i grädden i soppan, låt allt koka upp och servera tillsammans med varma smörgåsar och creme fraiche.


foto: Linnéas Skafferi

Kommentarer
Postat av: Cissi

ÅH den såg god ut! Tyvärr har min sambo Martin precis samma åsikt som din, att man ej blir mätt på soppor... Men jag får överbevisa gång på gång :) Denna måste iaf testas. Tack!

Ha en fin kväll!

2008-10-30 @ 15:11:03
Postat av: Elena

Åh. Det såg gott ut. (:

Postat av: Fia

Jag hittade din blogg via en annan sida, och nu har jag tittat runt en stund här. Vilken mysig och läsvärd blogg du har. Hit kommer jag att återkomma!

2008-10-31 @ 09:08:54
URL: http://neverkeso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback