Matbloggstoppen


Korv





'


Jag har under en längre tid småspanat på fläsk och grynkorven som legat där i kyldisken på mataffären men inte riktigt kommit mig för att köpa hem. Tills för en vecka sedan. Detta hör inte till vanligheten att vi äter hemma hos oss. Men jag minns att man kunde få det till middag hos mormor och morfar när man var liten. Sätter man mycket smak på korvspadet och gör en god senapssås till, ja då blir detta en riktig höjdarmiddag, iallafall om du frågar mig.

Jag valde att använda både fläsk-och grynkorv.
Se till att korven har en hög köttprocent och den får gärna vara lokalt proudcerad!

Kokt gryn-och fläskkorv 4 pers:

1 fläskkorv
1 grynkorv
1 gul lök
2 lagerblad
hela kryddpepparkorn
salt
7 dl vatten

Skär korven i  ½ cm breda skivor, klyfta löken. Lägg i korv, kryddor och lök i en stor kastrull, slå vatten över, salta lätt. Låt sjuda i ca 30 minuter.
Gör potatismos att servera till.


Senapssås:

2 msk smör
4 msk vetemjöl
5 dl mjölk
vitpeppar
salt
3 msk stark senap

Smält  smöret i en kastrull, rör ned mjölet och späd med mjölk. Rör klumpfritt. Smaksätt med vitpeppar, salt och senap. Låt sjuda i ca 5 minuter.


bild: Linneas Skafferi

Kommentarer
Postat av: johanna

Hej vill tipsa om MARKET2MEMBERS jultävling.



Bli medlem

tipsa vänner

vinn snygga priser

allt är gratis



gå in här



http://www.market2member.com/invitation.jxp?uid=78d1bddb-e2da-4822-9b05-5a50360bc404

2008-11-17 @ 17:55:16
URL: http://vimsigavesslan.blogg.se/
Postat av: Petra

En riktigt trevlig blogg, men den där korven ser inte så bjudande ut...Trevlig kväll!

2008-11-17 @ 19:34:57
URL: http://vardagsbekymmer.blogg.se/
Postat av: Mia

Hej svejs Linnéa! Din blogg var verkligen en höjdare, måste lägga till minneslistan på direkten. Skall även försöka mig på lite "rosa fluff" på mina muffins någon dag, om jag vågar : ). Kram Mia

2008-11-17 @ 21:49:49
URL: http://miafredriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback