Matbloggstoppen


Biskvier

image471

För några veckor sedan gjorde jag en omgång biskvier och de blev jättelyckade! Hade inte provat att göra egna förut och det är alltid kul med lite utmaningar. För att få mandelbotten lagom stor spritsade jag ut den, vilket var mycket smidigt och inte så kladdigt som det annars nog hade blivit. Jag valde att doppa hälften i vit choklad och resten i vanlig, supersnyggt om man lägger fram många samtidigt! Gör biskvierna riktigt små och fyll ett fint påskägg med dem. Perfekt att ge bort till någon man tycker om i påsk!!

Mandelbotten:


200 g mandelmassa
½ dl socker
1 äggvita

Riv mandelmassan fint, blanda i hop alla ingredienser till en smet och spritsa ut på bakplåtspapper. Grädda i175 grader i ca 10-20 minuter. Håll koll undertiden, de skall fortfarande vara lilte sega i mitten. Låt svalna innan de tas loss från pappret.

Fyllning:


½ dl socker
1 ½ msk vatten
2 äggulor
150 g smör
1 tsk vanilj
3 msk kakao

Koka samman vatten och socker till en lag, häll det över äggulorna och vispa kraftigt. Låt det hela svalna, tillsätt sedan det rumsvarma smöret i klickar. Rör tills du fått en jämn och fin smet. Smaksätt med vanilj och kakao.
Bred krämen över mandelbottnarna och doppa dem sedan i smält choklad. För att få ett tjockare lager med choklad, doppa dem bara två gånger!

Perfekt påskfika!



(eget collage med bild från marthastewart.com)



Kommentarer
Postat av: Miss Emelie

ser riktigt gott ut=) Men säkert himla farligt att ha hemma=)

Postat av: Marie my life as i see it

Nu vattnas det i munnen =)

2008-03-17 @ 15:38:05
URL: http://lakritstokiga3barnsmamman.blogg.se
Postat av: Lexie

svar: åh jobbigt att vänta enda till hösten! förhoppningsvis kommer jag iväg på semester i sommar :)

2008-03-17 @ 16:38:36
URL: http://musicofc.blogg.se
Postat av: Emy

Hejsan!
Ja biskvier är verkligen superskoj och enkelt att baka, lite tidskrävande dock med lite frysning innan man doppar dem i choklad men då kan man ju pyssla med andra saker så vad gör väl det... :-) Så himla bra att de går att ha i frysen också. Det gör att de räcker lite längre, tills man upptäcker att de tinar snabbt och därför springer man där och små äter lite ändå ;-)

Ett tips är att baka riktigt små biskvier och fylla dem med chokladganache istället för smörkräm. :-) Det blir supergott. Som små praliner nästan. :-)

Hursomhelst så undrar jag om du har lite tips på smaskiga små cupcakes (eller annat gott) som passar på ett kombinerat pirat och
prinsesskalas? Alla tips och recept välkomnas varmt. :-)

Ha det bra!

Nu ska jag ta och testa ditt recept på pestopasta. :-)

Kram Emy - Dreams in white

2008-03-17 @ 18:19:35
URL: http://omdittochdatt.blogspot.com
Postat av: Emelie

Åh vad fin blogg :D

2008-03-17 @ 19:06:09
URL: http://celebratelife.blogg.se
Postat av: Anonym

Mums....vad det ser gott ut! Vad söt du är på bilden nedan.
Ha en Glad Påsk //madelene

2008-03-17 @ 19:17:58
URL: http://linneagarden.blogspot.com
Postat av: Daniel

Hej hopp vad kul med biskvier vi gjorde det på jobbet i dag fast pytte små ska ha dom som mignardiser. Fin blogg har du också må så gott mvh Daniel

2008-03-19 @ 02:29:40
URL: http://toproos.blogspot.com/
Postat av: hanna

Hejsan, måste först säga att jag gillar din blogg, brukar läsa här å få lite inspiration... nu undrar jag om man ska använda blockchocklad eller vanlig chocklad när man doppar biskvierna??
kram

2008-03-19 @ 09:54:44
Postat av: Jessica

Gjorde själv biskvier till en inflyttningsfika för nån helg sen, riktigt gott blev det.

Jag gjorde med chokladkräm och mörk choklad men har nu införskaffat grand marnier citruslikör så jag kan göra med smörkräm till både mörk och vit chokladtopping.

Mina såg dock inte riktigt likadana ut som martha stewarts, men hon är ju också i en klass för sig! :)

2008-03-25 @ 20:55:06
URL: http://jessicasmat.bloggagratis.se
Postat av: Monika

Hej, jag har en fråga. Jag har gjort chokladbiskvier tidigare och tycker att det själva smörkrämen är lite för "smörig". Men så var jag på ett café och där hade de någon slags vit kräm som var supergod. Jag har ingen aning om
vad det var i den men den var vit (såg nästan ut som grädde, men det var det ju inte) och jag undrar om du vet vad för kräm det är jag är ute efter och hur man i sådana fall gör en sådan kräm? Tack för en bra blogg förresten.

2008-03-26 @ 16:39:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback