Matbloggstoppen


Photoshop

image394

Under den senasste tiden har det kommit många förfrågningar här på bloggen om hur jag gör mina collage. Själv använder jag photoshop och har trixat med det programmet i ca 1 år nu. Jag har den enormt stora fördelen att min sambo är riktigt duktig på detta program, så han har tålamodigt hjälpt mig om det är något jag inte klarat av. Men alla har ju tyvärr inte den turen, fast det finns hopp för er också. Jag lovar. Det finns nämligen sidor som kan hjälpa dig i photoshopdjungeln!

photoshopskolan.com
psworkshop.net
bittbox.com
tutorlialized.com
photoshopbrushes.com

Många frågar över de ramar jag brukar ha runt mina bildet, som i inlägget ovan. Det är ingen färdig mall utan jag gör den i programmet. Det är lite svårt för mig att förklara hur den är gjord men lite förenklat (!?) så är det en vit bottenplatta med en stroke runt. Sedan lägger jag på en skugga bakom.. Pappret i bakgrunden däremot har jag lånat från denna sida som har hur mycket fina bilder som helst!

Jag hoppas detta har varit till en lite hjälp.. Nu lär jag fixa mig i ordning, för idag är det kalas för lillsasyster som har 18 årskalas! Där vankas det smörgåstårta och ananaspaj!





Kommentarer
Postat av: Barbro S

Hej Linnéa. Vill bara tala om att du är fantastiskt duktig på att mixtra med din sida, alltid finns det nåt roligt att läsa om! När jag läste detta kom jag på ett tips angående ananaspajen - prova att byta ut ananasen mot ett par dl blåbär, har du inga i frysen får du väl vänta till hösten...Garanterat mums!

2008-01-06 @ 12:09:26
Postat av: Barbro S

hej igen. glömde säga: hälsa syrran och gratulera!

2008-01-06 @ 12:11:31
Postat av: lina

Hej! Du har jättefina collage i din blogg! Du skriver att du lånat papperet i bakrunden från denna sida, undrar bara vilka villkor sifan har för att få låna bilder?

Postat av: paulina.

riktigt ball design!

2008-01-06 @ 21:23:31
URL: http://colaburk.blogg.se
Postat av: Lisa

Hej! Min gamla blogg får besökare av dig. Kom och hälsa på hos nya Matälskaren och uppdatera din länk!

Vi ses!

(Jättefin sidan blivit, håller med ovanstående talare!)

2008-01-06 @ 22:06:50
URL: http://matalskaren.taffel.se
Postat av: Soffie

Å vad fint du har här och vilka mumsiga recept.hittat jättemånga goda som jag ska pröva.

2008-01-06 @ 22:32:56
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: anna

moderskeppet är också bra för den som är nybörjare.
Gick en tvådagarskurs med han Mattias för drygt ett år sen och det var verkligen lärorikt.
kram!

2008-01-06 @ 22:40:06
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: Jenny

Vilken fin blogg du har! Jag har blogspot, funderar om det skulle vara värt att byta.. men det känns lite besvärligt. Ska nog sätta mig in i Photoshop också, kan säker bli lite fina kollage om jag bara lär mig fotografera bättre ;)

2008-01-07 @ 18:26:05
URL: http://grannasmat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback