Matbloggstoppen


Kyckling i stekpanna

image396



I helgen gjorde jag iordning kycklingfiléer som jag fyllde med fetaost och basilika. Jag tycker kyckling kan bli lite tort när man steker den i stekpannan, därför slog jag på några deciliter buljong och lät filéerna koka i den. Det blev så mört och gott! För att inte osten skulle försvinna ut så knöt jag lite snabt ihop dem med snöre vilket fungerade utmärkt! Vill man är det bara att slå på lite grädde och en skvätt soya när kycklingen är klar så har man en mycket enkel och god sås!

Fylda filéer:

4 kycklilngfiléer
1 fp fetaost
färsk eller fryst hackad basilika
olja
3 dl hönsbuljong
2 dl grädde
en skvätt soya

Gör så här:

Mosa samman fetaost och hackad basilika, slå på en liten skvätt olja så att allt blandas enklare.
Snitta filéerna och fyll dem med fetaostblandningen. Tag ett snöre och knyt ihop filéerna med. Stek i en panna med höga kanter tills de fått fin färg på båda sidor, salta och peppra lite. Slå på buljongen och låt koka under lock tills de är helt klara.
Häll över grädde och en skvätt soya.

Servera en god potatisgratäng och sallad till.


(eget collage med bild från arla.se)


Kommentarer
Postat av: Andreas

Smart det där med buljongen. Otrolig skillnad på torr vanlig kycklingfilé jämfört med mör och go.

Ha en bra kväll!

Andreas

Postat av: Johi

Mumsigt! Kycklingfilé är en favorti hos oss. Roligt att jag har hittat din fina blogg. Hoppas det är ok att jag har länkat till dig.

2008-01-07 @ 22:38:48
URL: http://teacherjohi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback