Matbloggstoppen


Citroncupcakes




image406

Idag har jag äntligen fått prova de grejer jag beställde tidigare i veckan och oj så kul det var! Jag hade syster på besök här idag så jag tog och invigde henne i cupcakesvärlden, något jag förstod att hon skulle gilla!
Detta recept klurade jag ut en natt då jag inte kunde sova och det blev bara så lyckat. Citronsmaken gör att de inte alls blir så sliskigt ( med lätthet klämmer man två!) Redan igår kväll var jag sugen på att sätta igång ett bak, men inte kan man väl stå och göra cupcakes klockan mitt i natten! Så jag lånade
skrivplattan sambon fick av mig i julklapp och ritade mig två små sötingar, är ganska stolt då det var första gången jag använde detta redskap till något mer seriöst ritande än min namnteckning!

Citoncupcakes:

3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
75 g smör
½ citron

Gör så här:


Vispa ägg och socker poröst, blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skål och rör sedan ned det i äggsmeten. Smält margarinet och ha även i det.
Pressa saften ur en  halv citron.
Häll upp i formar och grädda tills de fått fin färg ca 10-15 minuter på 200 grader.

När de svalnat så spritsade jag en rejäl klick citronkräm i mitten av muffinsen, sedan lade jag över en rundel gjord utav utkavlad sockerpasta. Efter det spritsade jag bara små kluttar längs kanten.

Citronkräm:

100 g margarin
ca 1 pkt florsocker
saft och skal från en halv citron
gul färg

Gör så här:

Låt margarinet stå framme så det är rumstempererat, rör det sedan mjukt. Blanda i florsockret, lite i taget tills du fått önskad koncistens. Pressa saften och riv skalet av citronen, färga till sist med den gula färgern.

(eget collage med privata bilder)




Kommentarer
Postat av: Soffie

Å guu va goa de ser ut!!!

Postat av: Anonym

Så söta små kakor...ser så goda ut...får baka detta recept någon dag :) mums..ha en bra måndag kväll...

2008-01-14 @ 16:36:01
URL: http://Blondis81.blogg.se
Postat av: Ylva

För er som inte fick smaka dessa söta så bakverk kan jag bara intyga att dom var jättegoda!
Vi syns på em - kram mamma

2008-01-15 @ 05:19:37
URL: http://vitapioner.blogspot.com
Postat av: Elina

Hej, Till alla hjärtans dag hade jag tänkt fixa lite cupcakes.. bla. dina med dumle i men även med smak av choklad.. Går det bra att bara sätta kakao i en smet av samma recept som dumlecupcakesen eller :) ?

2008-01-16 @ 15:21:02
URL: http://blow.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback