Matbloggstoppen


Chili con carne




image403



Dagens middag blev en omgång chili con carne. Med tanke på att frysen för tillfället är full på diverse köttbitar kunde inte mitt sug på denna maträtt komma lägligare! Jag brynde först köttet sedan lät jag det koka i 1½ timme medans jag var på gymmet. När vi sedan åt var köttet så mört att det gick att dela med skeden. Underbart! Det är inte alltid jag kokar ris till denna rätt, vi brukar oftast köpa ett gott bröd att ha till. Det räcker gott och väl. Jag gjorde stavar av ett gäng moröter, gott med lite kontrast till det möra köttet.


Chili con carne:

500 g grytbitar
1 stor gul lök
2 vitlökar
1 burk krossade tomater
1 burk salsa
1 burk black eye-bönor
chilipulver (allra helst färsk chili men jag hade ingen hemma idag)
en skvätt balsamvinäger
en nypa socker
salt & peppar

Hacka lök och vitlök. Lägg dem tillsamans men köttet i en gryta och bryn tills löken mjuknat, ca 5 minuter.
Slå på några deciliter vatten och låt koka tills köttet är riktigt mört. Slå sedan på tomaterna, salsan och bönorna. Koka upp utan lock och krydda med chili, balsamvinäger, socker, salt och peppar. Låt koka ihop några minuter och servera sedan grytan met ett gott bröd till.



(eget collage med bild lånad från marthastewart.com)

Kommentarer
Postat av: pjöllermaja

ha! du verkar vara en sådan där tok mysi menniska som pysslar på =) kikar in fler gånger, för lite mat inspiration...

Postat av: Soffie

MM vad gott det lät.
Jag gillar inte bönor men i den där grytan skulle det nog gå.
Jag har gjort en länk till dej på min blogg det går bra va??

2008-01-10 @ 21:58:22
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Sofie

Mm.. det såg riktigt gott ut! Nu äter jag ju inte kött, men man kanske skulle prva receptet och byta ut köttfärsen mot quornfärs! Trevlig helg på dig :) Kramar, Sofie.

2008-01-11 @ 11:37:19
URL: http://lufthav.blogg.se
Postat av: Miss Marie

Jag kör Jamie Olivers recept och har i kanel, det gör verkligen jättestor skillnad! Hur gott som helst med chili con carne! =)

2008-01-11 @ 22:59:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback