Matbloggstoppen


Lasagne

image448



I veckan gjorde jag en riktigt smarrig lasagne, jag vet inte varför vi inte äter de oftare här hemma då båda tycker det är riktigt mumsegott. När man gör lasagne finns det tre olika alternativ:

antingen gör man sin
egna ostsås, lite tidskrävande, mer disk men det blir riktigt gott!
Eller så kör man på Arlas färdiga ostsås, enkelt och bekvämt.
Vill man däremot ta det lite lugnt med kalorierna så rekomenderar jag att ta en burk vanlig Keso.

Jag brukar alltid använda det senare alternativet och det fungerar utmärkt. Men för att det inte skall bli "tort" brukar jag tillsätta ett par deciliter mjölk i köttfärsen.

En form lasagne:

1 fp färska lasagneplattor
500 g köttfärs
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
1 burk korssade tomater
ett par msk balsamvinäger eller rödvin
ordentligt med oregano
salt & peppar
2 dl mjölk
1 burk Keso
2 dl ost

Gör så här:

Skala och finhacka lök och vitlök. Bryn dem tillsammans med färsen i en stekpanna med höga kanter. Slå över krossade tomater, smaksätt med balsamvinäger, oregano, salt och peppar. Låt det hela koka ihop en stund och späd med lite mjölk.
Varva köttfärs, Keso och lasagneplattor i en form. Avsluta med ca 2 dl riven ost. Ställ in i ugnen på 200 grader tills osten fått fin färg. Servera rivna morötter till.

Kommentarer
Postat av: Elin

Jag brukar köra med chilikeso, det är hur smarrigt som helst med lite hetta!

2008-02-28 @ 21:27:07
Postat av: joel

bra ord måhända,, men vad ska man med dom till? ;)
och.hmmm, det kanske blir lasagne imorogn :)

Postat av: MATILDA

vilken söt blogg du har =)

2008-02-28 @ 22:27:30
URL: http://matildahammar.blogg.se
Postat av: Designtjejen

vad fina bilder du har. Jätte fin sida!

2008-02-28 @ 22:51:48
URL: http://designtjejen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback