Matbloggstoppen


Köttfärspaj

image438


Ikväll bjuder jag Er alla läsare på en riktigt smaskig köttfärspaj. I skafferiet hittade jag en dipp från
OLW med pepparsmak som jag kryddade köttfärsen med, det blev underbart gott (som vanligt var detta en ren lyckträff, har ni någon favorit bland dippsorterna så går det ju lika bra att använda den!)
Istället för en vanlig äggstanning blandade jag lite riven ost med creme fraiche, alltihopa toppades med tomatringar.
Riktigt mumsegott!

Pajdeg:

3 dl vetemjöl
1 ägg
75 g smör


Blanda samman ägg och mjöl, smula ned smöret och knåda ihop det hela till en deg, tillsätt ev lite vatten om det blir för tort. Låt vila i ca 30 minuter i kylen, tryck sedan ut den i en pajform och förgrädda skalet i 10 minuter. Nagga botten med en gaffel.

köttfärsfylningen:

500 g nötfärs
1 lök
1 påse dipp
1 fp krossade tomater
salt

3 dl creme fraiche
2 dl ost
2 tomater


Bryn köttfärsen och löken i en stekpanna. Krydda med dipp, krossade tomater och salt. Låt det hele koka ihop så att det mesta av vätskan dunstar bort. Fyll pajskalet med färsen, blanda fraiche och ost. Bred över detta och lägg ringar av tomat på toppen. Grädda tills osten fått fin färg i 200 grader.
Gör en god sallad att servera till!


(eget collage med bilder från tasteline och olw)

Kommentarer
Postat av: Soffie

Å va gott det lät

Postat av: Ann

Det låter jättegott, samt enkelt, vilket är två utav mina favoriter ;)

Gillar din blogg, enkel och användarvänlig layout :)

2008-02-19 @ 20:43:30
URL: http://kykyri.blogg.se
Postat av: Anna

Smart sätt att få lite nya smaker på gamla favoriter! :)

Postat av: lina

Kan bara hålla med, låter riktigt gott!!! Smart att smaksätta med dip!

2008-02-20 @ 19:31:35
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: Becka

Blir sååå sugen på att ställa mej i köket och laga mat när jag läser din blogg! Denna pajen låter supergod! Måste jag nog prova!

2008-02-21 @ 15:49:18
URL: http://www.beckasin.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback