Matbloggstoppen


Parfait




Ja, bilden kan tyckas lite opassande då det osar sommar om den och utanför fallar snön för fullt. Men min version av denna utsökta efterrätt hade vi inte tid att fota. Receptet läste jag i
Elle mat & vins maj nummer i år men har inte kommit mig för att göra den för ens nu.
Det enda svåra med det här receptet är namnet. Parfait (uttalas perfä, ungerfär). Jag måste erkänna att jag inte är speciellt språkbegåvad, stackars Sebastan suckade tungt och konstaterade att alla inte kan vara bra på allt och att jag skulle hålla mig till matlagning och bakning så sköter han det här med språk. Och det passar mig finfint!

Jag valde att smaksätta min glass med björnbär och blåbär, till dekoration strödde jag över frysta lingon, blåbär, hallon och björnbär. Det blev riktigt gott och jag kommer absolut göra detta igen.

Parfait 10 pers:

4 dl grädde
4 äggulor
1 dl socker
200 g björnbär
1 burk blåbärspure (jag tog en barnmatsburk)

Vispa äggulor och sockert fluffigt med elvisp, grovhacka de frysta björnbären och blanda i dem tillsammans med blåbärspuren i smeten. Vispa grädden och vänd även ned den i smeten. Fyll en sockerkaksform med smeten och frys i minst 5 timmar. För att lättare lossa den frysta parfaiten, doppa formen hastigt i hett vatten, stjälp sedan upp på ett fat och dekorera med bär.


bild: Elle mat & vin

Kommentarer
Postat av: Joanna

Hej hej en trappa upp. (såg att du precis hade uppdaterat så blev tvungen att kommentera:P).Såfort jag köpt en frys ska din blogg bli min kokbok:)

2008-12-12 @ 11:47:06
Postat av: Elina

Lingonparfait är min favorit till jul ! :D

Postat av: Susanne

Jag åt en helt underbar pepparkaksparfait för några års sen. Supersmaskig och riktigt julig...

2008-12-12 @ 17:09:16
Postat av: Nette

Oj mums mums! :) Låter jätte gott..

2008-12-12 @ 19:34:51
URL: http://kardemummagumma.wordpress.com
Postat av: Anonym

Hej hej! måste bara säga att jag blir väldigt inspirerad av din blogg. Superfin design och rolig läsning!

2008-12-12 @ 21:25:04
URL: http://tjugosexnollnio.blogg.se/
Postat av: Jennie

Låter väldigt gott det där! :-) Har ätit pepparkaks-parfait tidigare och det var riktigt smarrigt!

2008-12-12 @ 22:17:19
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Anonym

Man blir ju alldeles sugen på mat och bakelser när man kommer in på din blogg !

haha.

2008-12-17 @ 21:09:53
Postat av: nina

mums, så många bra recept här. detta verkar dessutom ganska enkelt och billigt.

2009-03-08 @ 18:48:56
URL: http://sv.siluetteplus.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback