Matbloggstoppen


Mums!


Ett recept, två kakor. Brownies är något jag inte gör speciellt ofta, vilket är synd för det är ju så himla gott! Här har jag tagit ett recept och gjort två varianter av det. Det är ju alltid bra att ha valmöjligheter när man donar i köket. Ingen utav gångerna jag bakat har det funnits nötter nära till hands, hade jag haft det så skulle sannolikt recepten även innehålla en näve grovhackade sådanna!
När du bakar dessa kakor behöver du inte använda elvispen, allt skall bara röras samman, inte vispas. Vispar du får du i för mycket luft i kakan och den blir fluffig istället för så där krämig och kletig i mitten som den skall vara!

En plåt (25x35 cm) med brownies:

150 g smör
1 dl kakao
3 ägg
3 dl socker
2½ dl mjöl
1 tsk bakpulver

Smält smöret och blanda ut kakaon i det. Låt svalna.
Rör undertiden ihop äggen och sockret. Blanda ut bakpulvret i mjölet och vänd sedan i det  tillsammans med smöret i äggblandningen.
Klä en ugnsform med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda långt ned i ugnen i 150 grader i ca 30 minuter.

Det är nu de två kakorna kommer att skilja sig. Den ena varianten gör du genom att hacka 100 g vit choklad och 100 g mörk choklad. När kakan sedan är klar, strössla ut chokladen som efter några sekunder börjar att smälta. Tag då en slikepott och rör samman de båda chokladsorterna till ett mellerat mönster. Vänta tills chokladen stelnat och skär upp i fyrkanter.

Det andra alternativet jag bjuder på idag är att täcka hela kakan med noblessbitar (det finns ju en hel uppsjö olika smaker att välja på!). När kakan svalnat, skär upp den i bitar. Mums!


(eget collage med bilder lånade från marthastewart.com)


Kommentarer
Postat av: Ann-kristin S

Å så sugen jag blev ;) ,jag älska brownies

2008-08-05 @ 21:28:21
Postat av: Catty

detta var grymt bra tips på variation av brownies :) verkar mumsigt :)

Postat av: ÅSa

Åh en favorit! Jag tycker det är svårt att få till bra brownies som blir lite sega och såklart lite kladdiga. Kan vara för att jag vispar för länge kanske?

2008-08-06 @ 10:21:01
URL: http://maripoosa.blogg.se/
Postat av: ingegerd

ser jätte smarrigt ut!!

2008-08-07 @ 17:48:11
URL: http://matochbakochannat.blogspot.com
Postat av: Anna

ett mycket smaskigt tips som jag bara måste prova nästa gång jag bakar :)

2008-08-11 @ 00:05:09
URL: http://anderssona.blogg.se/
Postat av: Sara

Ett annat underbart alternativ är att lägga After Eight bitar på. Helt underbart! Seg mint och mörkchoklad, underbar kombination!

2009-03-06 @ 23:59:00
Postat av: Catrine

Hej! Har precis provat brownieskakan men har en lite fundering. På vilket sätt strösslar du ut chokladen så att den blir så fint marmorerad som din på bilden? Min blev inte lika bra utan det flöt ihop så mkt, den mörka och vita chokladen. Ha en trevlig dag!

2009-04-06 @ 11:20:31
Postat av: Nina

Vill bara påpeka att de marmorerade på bilderna förmodligen är marmorerade med cream cheese innan ugnen, och inte översmetade med choklad efter gräddning. Kan ju vara intressant för de som vill veta. :)

2009-10-16 @ 01:16:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback