Matbloggstoppen


Grillat

image513



"Det skall grillas! Hon stressar i köket. Skär upp grönsaker, mixar en sallad, blandar till dressing, rör ihop dippar, marinader och grillsåser, ordnar med bröd, smör och andra tillbehör - och dukar snyggt i rasande fart... Han står med ölen i handen och väntar lojt på att glöden skall ta sig. När det är dags, vänder han sedan med stor inlevelse köttbitarna ett par gånger. När gästerna är mätta, är det grillmästaren som får allt beröm! Känns det igen?"



Ja nog känns det igen allt, det hackas, pickas, rörs och marineras inne i köket. Ute sitter grillkungarna med varsin öl i handen och vänder lite slött köttbitarna. Men upp till kamp, ta över grillandet och skicka in de lata karlarna i köket. Vi lever väl ändå på 2000-talet? Skämt och sido, jag trivs faktiskt allra bäst i köket med allt hackande, grillröken förföljer mig vart jag än står och jag är världelös på att få fart på grillen.
Men ibland känner jag att viss kunskap i att grilla inte skulle sitta fel, för visst har det hänt att jag varit helt ensam hemma och villrådig stått där med min tändvätska.

Nu har Scan kommit med en ny
grillbok, för tjejer. Den ska vara lite kvinnligare, både dukning, desserter och bra recept tas upp. Kanske den perfekta pressenten att ge bort nästa gång man blir bjuden på grillat hos någon?

Vem står för grillandet hemma hos dig?

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Tack för en underbar blogg!

Postat av: Mia

Haha de där känner jag igen, lika här oxå. När vi familjen samlas och ska grilla så är det vi tjejer som står för allt som ska stå på bordet, såser, sallader osv osv, medans dom står ute och snackar en massa skit och dricker en varsin kall öl, men jag tycker de är mysigt på de viset oxå :-) Svensk sommar :-) Hoppas att allt är bra med dig! Och tusen tack för de goda recepete du publicerade på chokladmuffisen, dom ska jag prova att baka imorrn. Gillar din blogg! Kram Mia.

2008-04-27 @ 20:26:50
URL: http://www.smultronkyzzar.blogg.se
Postat av: Ann-kristin S

Det är samboern som gör det ;)

2008-04-27 @ 20:33:08
Postat av: Cia

Haha :) Jag köpte den här boken förra sommaren... Och skrev faktiskt ett liknande inlägg. Visst är det orättvist.. Men jag överlåter faktiskt gärna det till dem att stå där i röken och vända. Det är roligare att göra röror tycker jag :)

2008-04-27 @ 23:35:32
URL: http://www.the-mungbeans.blogspot.com
Postat av: Björn

Dom gånger jag grillat med Flickvänn/sambo har vi tillbringat en tid i köket då jag gjort sallad och hon fixat å donat med div annat som porslin och andra estetiska tillbehör så som blommor m.m
Men visst är det i prinsip alltid vi killar som står vid grillen det kan jag inte förneka...
Men en bra glöd och att inte ha för bråttom att lägga på köttet är ju hemligeten bakom all grillning i min mening.

2008-04-27 @ 23:54:58
URL: http://thewayofthemind.blogg.se/
Postat av: Catty

oh den boken hade jag velat ha :)

2008-04-28 @ 09:05:56
URL: http://catty.blogg.se
Postat av: Catty

Hej Linnéa :) Skulle bara säga att jag har en liten request till dig på min blogg :) ha en underbar dag!

2008-04-28 @ 11:09:31
URL: http://catty.blogg.se
Postat av: Moster Cissi

Hej Linnéa! Du blir kanske inte förvånad - men hemma hos oss är det jag som grillar - också... Skojar om det ibland och din kära morbror säger att han inte vill konkurrera med mig...:) - han lämnar gärna över grilltången, eller rättare sagt tar endast motvilligt emot den när jag ber honom att hämta det färdiggrillade som jag fixat...

Inte ens ombytta roller alltså! Men jag klagar för det mesta inte, det är ju inte så lätt att grilla när man aldrig lagar mat och vet hur råvarorna beter sig i kontakt med värme.

Ha det bra!

Kram moster

2008-04-28 @ 19:18:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback