Matbloggstoppen


Köttfärssoppa

image281




Det här receptet har jag från början fått från min kära mor. Jag tror att hon gjort lite småändringar från orginalreceptet och nu har jag gjort ytterligare några. Men jag lovar, den är helt oslagbar! Perfekt att bjuda på när tid  och ork är knapp. Köp eller baka ett gott bröd att ha till. Klicka i lite creme fraiche som  pricken över i!
Vad passar egentligen bättre än en riktigt god, värmande soppa nu när hösten verkligen tagit ett grepp om pss!?


700 g köttfärs
1 gul lök
2 stora morötter
1 burk salsa medium
1 fp krossade tomter med basilika
1l vatten
3 msk rödvinsfond
1 dl rödvin
2 lagerblad
salt & peppar


Bryn köttfärsen, hacka och stek löken.
Lägg det i en stor gryta, rör i salsa och krossade tomter. Slå över vattnet, lägg i lagerblad och låt det koka upp.
Skala och grovriv morötterna, ha i dem, rödvin och fonden. Smaka av med salt och peppar. Soppan kan nu stå på spisen gott och väl en timme och småputtra, men soppan är klar efter den fått koka ihop ca tio minuter.






Kommentarer
Postat av: Malin S

Jag älskar köttfärssoppa. Denna ska tillagas kanske redan ikväll =) Tack för receptet.

Postat av: issa

va gott! ska prova den redan ikväll tror jag:)

2007-09-10 @ 08:21:06
URL: http://hallonpersika.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback