Matbloggstoppen


Kladdkaka

image290


Det har även kommit in förfrågningar om ett riktigt bra recept på kladdkaka. Nu är det så att den som gör absolut godaste kladdkakan är min lillasyster Sara. Därför var jag tvungen att höra med henne om hon ville dela med sig av receptet, självklart ville hon det!
När jag tog studenten bjöd vi på denna kladdkaka till dessert. Tillsammans med vispad grädde och lite frukt är det en riktig hitt. Ska ni ha storbjudning, gör 4 satser smet ( gör dubbel sats två gånger) och grädda kakan i långpanna. Den går även bra att baka i förväg och sedan frysa in.

Saras kladdkaka:

2 ägg
3 dl socker
1½ dl vetemjöl
125 g smör
4 msk cacao ( jag brukar ha i lite mer, allt efter smak)
1½ tsk vaniljsocker

Gör så här:

Rör (inte vispa!!) ägg och socker. Smält smöret och ha i det. Låt sockret smälta lite, det kan ta någon minut. Rör undertiden ihop de torra ingredienserna och häll sedan i dem i sockerröran. Smöra och bröa en springform, ha i smeten och grädda på 150 grader i ca 30 minuter.










Kommentarer
Postat av: issa

jag har en (NY:P) varmluftsugn och kan verkligen inte baka kladdkakor i den. det blir ALDRIG bra.. antingen för torra eller lösa...
vad tror du är den perfekta tiden och graderna att ha inne kakan på? är så sjukt sugen på kladdkaka o vill ju kunna baka det hemma hos mej!:)

Postat av: Frida

Men vad du frestas! Och så nära efter lunchen :)

2007-09-19 @ 13:08:02
URL: http://www.cultdesign.blogg.se
Postat av: Johanna

Hej! Vilken fin blogg du har, hittade hit via matplatsen. Blev väldigt sugen på kladdkaka nu! Mvh Johanna

2007-09-20 @ 15:53:13
URL: http://www.kändisbebisar.se
Postat av: Linnéa

Issa: Själv kan jag varken påstå att jag har ny eller varmluftsugn. Men min kära mor och far har det. Och så vitt jag vet har syster bakat kladdkakan där otaliga gånger.. I ca 30 minuter. Så jag får stå fast vid 150 grader i ca 30 minuter. Du får helt enkelt göra en provkaka, börja kolla efter 20 minuter och ta ut den när den är lagom kladdig!
Lycka till!

2007-09-21 @ 17:35:15
URL: http://linneasskafferi.blogg.se
Postat av: bella

Har gjort kladdkaka med det där receptet o det blev supegott. TACK!!!!! hej hej

2008-11-13 @ 12:28:39
URL: http://bellabuzarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback