Matbloggstoppen


Burgare!

image272


Igår blev det som sagt hemgjorda hamburgare för hela slanten och ack så goda de blev!
Vi hade ugnspotatis till som blev superb! Den var gjord på bakpotatis då jag läst någonstans att de mesta strips vi köper är gjorda på just bakpotatis. Så jag var ju tvungen att testa. Vi kan inte säga om det blev så gott pga bakpotatisen eller om det var kryddningen. Hur som var det gott! Jag slängde i två morötter också för jag tycker de får så fin och söt smak när de får rostas i ugnen!

Ett gäng burgare:

ca 700 g nötfärs
1 gul lök
1 ägg
2 msk vetemjöl
1 tsk dijonsenap
cayennepeppar
Mexikansk Grillkrydda
salt & peppar

Gör så här:

Hacka löken fint och blanda den med färsen. Knäck i ett ägg och ha i mjölet. Krydda med cayennepeppar, senap, mexikanska grillkryddan (går nog lika fint med vanlig grillkrydda), salt och peppar. Rör om ordentligt.
Forma färsen till bollar och platta sedan ut dem ganska tunt, de brukar resa sig lite i pannan. Stek på medelhög värme ett par minuter på varje sida.

Potatisen då:

Till oss två tog jag tre bakpotatisar och två morötter. Det blev ett gäng över (fast de slank ner fint  natt när vi kom hem senare på kvällen!!)

Skala morötterna och potatisen. Skiva dem i ½ cm tjocka skivor och gör sedan stavar av dem. Gör morotsstavarna lika stora. Lägg dem i en ugnssäker form, krydda med gillkrydda, salt och peppar. Ringla lite olja över. Tossa runt dem och in i ugnen i ca 40 minuter på 200 grader.

Dipp:

1 fp Kesela lätt 1%
2 vitlöksklyftor
salt & peppar

Pressa ned vitlöken i en skål med Kesela. Salta och peppra. Låt stå en stund i kylen innan servering.


(eget collage med bild från google)

Kommentarer
Postat av: s

Gud vad gott det låter! Hemmagjorda burgare är ju bäst :)

Postat av: Helena

Det såg jättegott ut. Hoppas att du får en bra dag och att det går bra med barnvakteriet!

2007-09-01 @ 11:40:57
URL: http://www.beverlyhills.blogg.se
Postat av: sofia

vad sugen jag blev på hamburgare nu..:) ska nog prova ikväll! :D

2007-09-01 @ 12:00:06
URL: http://metrobloggen.se/goodmoves
Postat av: Agnes

vad gott!!! :D

2007-09-01 @ 13:19:53
URL: http://lovelymee.blogg.se
Postat av: Linnéa

S: Ja vist är det gott!!
Helena: Tackar så mycket!
Sofia: Ja, det tycker jag absolut du ska göra!
Agnes: Mmm, mycket!

2007-09-01 @ 15:42:32
URL: http://linneasskafferi.blogg.se
Postat av: Junitjej

Smarrigt!!

2007-09-01 @ 15:49:06
URL: http://junitjej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback