Matbloggstoppen


The holy (cook)book!

image325


Idag tänkte jag visa er min lilla receptboksamling. Här finns allt från Boniers Kokbok till The Sopranos kokbok.
Precis som mormor och alla i hennes generation har läroboken med Mor ror och far är rar hemma, så har nog de allra flesta i min ålder hemkunskapsboken ligger och skräpar någonstans. Faktiskt, när jag ska använda något superbasic recept som jag inte har i huvudet, händer det att hemkunskapsboken blir lite bläddrad i.
Vad har vi mer då, Rutiga kokboken, Bonniers kokbok,  Sju sorters kakor, en om pasta, om wook, om kykling, paj, cheescakes, om choklad,  Every day food, en Viktväktar kokbok (även om vi inte viktväktar här hemma så gillar jag deras recept! Oftast väldigt enkel men mycket god vardagsmat. Kan rekomenderas.)

Sen är ju jag, lika lättpåverkad av tv som de flesta av oss, för ni finner även böcker av Mat Tina, Jamie Oliver och Leila. Om jag inte mins helt galet har jag en av Nigella ligger någon stans med. Sopranos kokboken är Sebastians då han är ett stort fan av serien.
Sedan finns det två böcker av de söta systrarna, ja de ser faktiskt väldigt söta ut! Två systrars söta och Vinterns söta står pärm i pärm på hyllan. Jag kan varmt rekomedera båda två! Är man en julfantast liksom jag är Vinterns söta den perfekta boken. Jag har bläddrat och bläddrat och nu längtar och längtar jag på att oktober och november ska rusa förbi så jag får sätta igång med allt!

Det finns även en liten bok stående i hyllan med svarta pärmar och silverrygg. Min lilla receptsamling där de bästa recept från barndommen trängs tillsammans med mina egna. Tyvärr blir det alltför sällan det skrivs in nya recept sen jag startat bloggen. Men jag hoppas att en dag, då står min alldelens egna kokbok och trängs med de andra på hyllan..

Sen har jag en korg med skorpor står där också. Man blir ju så hungrig när man bläddrar i alla fina böcker, då är det bäst man har lite tilltugg nära till hands!!

Vilken är din favorit kokbok?

(bild: privat)


Kommentarer
Postat av: lina

En egen kokbok vore ju drömmen...
Min favorit är Mat för liv och lust skriven av två dietister,det är den som är mest användbar med enkla, nyttiga och goda recept. Men jag älskar också Kärlek, oliver och timjan (Anna& Fanny Bergenström). Vilka underbara bilder säger jag bara!

Postat av: Helena

Så bra du placerat hyllorna så den övre blir bokstöd!
Jag har hur många kokböcker som helst men en liten favorit är nog den grundläggande Matskolan från Prisma från början av 80-talet. Vilken trevlig blogg du har måste läsa vidare , kom precis in här...

2007-10-17 @ 21:56:55
URL: http://skogsmyrans.blogg.se
Postat av: My

vilken fin blogg :) hoppas det går bra att jag länkar till dig! har bara nån kokbok, använder internet ganska mycket :)

2007-10-17 @ 23:28:16
URL: http://sweetiie87.blogg.se
Postat av: Frida

Den rutiga som jag ser på din hylla är min favorit. Bra uppslagsverk!

2007-10-18 @ 10:29:08
URL: http://www.cultdesign.blogg.se
Postat av: S.

Snygg hylla!

2007-10-18 @ 15:26:24
URL: http://enibas.blogg.se/
Postat av: Helena

Instämmer, en egen kokbok vore drömmen det!

Jag gillar lite olika kokböcker i omgångar, men Arlas kokbok samt Bonniers stora kokbok är de som jag nyttjar mest. Bonniers är ju så bra för den rymmer så mycket.

Favorit bakböcker är Smulpajer, Cecilias fikastunder samt Två systrars söta. (Fast boken Brownies är himla bra den med)

Nu ska jag ge mig! :)

2007-10-18 @ 17:21:16
URL: http://www.enmammasdag.com/helena/
Postat av: Anna

Vilken kul idé, jag tror faktiskt att jag måste låna den precis som jag gjorde med köttfärssoppereceptet.
Gillar din blogg, superfin design och massor av härlig mat, kan det bli bättre? ;-)
Du åker rakt in i mina favoriter!

Postat av: annamaria

Jag inser nu vilken allvarlig störning jag har. 3 hyllor - 1,5 meter långa fyllda med kokböcker och jag älskar dem alla.....

2007-10-20 @ 22:38:51
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com
Postat av: jess

haha är din egna receptsamlingsbok den svarta med silverkanter? Isåfall har vi exakt likadana böcker, och jag har också mina egna receptsamlingar i den! kul sammanträffande! Kram jess

2007-10-25 @ 20:44:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback