Matbloggstoppen


Kyckling med svampsås

image339



Igår när  jag satt och kikade runt efter lite matinspiraton hittade jag tyvär inget recept som föll mig i smaken, men jag hittade en bild. Visst ser det gott ut? Ja då var ju saken biff, det var bara att laga något som liknade detta. Sagt och gjort!

Kyckling med svampsås 4 port:

4 kycklingfiléer
2 vitlöksklyftor
2 chalottenlökar
1½ dl vitt vin
1½ dl vatten
1 hönsbuljongstärning
1burk svamp
1-2 tsk grov senap
2 dl matlagningsgrädde
salt & peppar
persilja

Gör så här:

Hetta upp en panna och stek kycklingen ca 4-5 min på vardera sida. De ska ha fått fin färg. Skala och hacka undertiden lök och vitlök. Sänk värmen något och låt löken fräsa med sista minuten. Slå sedan över vin, vatten och ha i buljongtärningen. Vrid upp värmen igen och låt detta koka under lock tills kycklingen är helt genomkokt. (det får inte finnas något rosa kvar, köttet skall vara helt vitt!)
Ta ur kycklingfiléerna, sänk värmen och ha i grädden och senapen. Låt det koka ihop lite. Tillsätt sedan svamp, salt, peppar och lite klipt persilja. När såsen tjockat på sig lite, lägg tillbaka kycklingen och låt allt koka i några minuter. Smaka av med ev lite mer persilja.

Servera med goda grönsaker och ris!


Jag höll på att förstöra hela maträtten då jag först tog i dijonsenap och det passade inte alls! Så jag fick tricksa lite men tillsist blev det riktigt mumsigt. Så jag avråder med det bestämdaste att använda dijon, ta vanlig eller stark senap istället!


(eget collage med bild från marthastewart.com)










Kommentarer
Postat av: Sabor

Åh så gott!

Postat av: lina

Ser ju jättesmarrigt ut! Varför passade det inte med dijonsenap, det som är så gott?

2007-10-25 @ 17:33:28
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: Anna

Gott, gott, en idé att stjäla! :-D

Tycker jag känner igen Jugansbo, vart ligger det?

Postat av: Åsa

Låter verkligen smarrigt!! Det ska vi prova snart!! Aj då, då märkte du att jag inte har gjort någonting åt min trädgård sen i våras... Ha, ha!! Nu blir jag nyfiken, vilken tid gick du förbi? Stod min bil utanför garaget? Ha en bra dag!! Kramar

2007-10-26 @ 06:59:35
URL: http://dahlberg83.blogspot.com
Postat av: Jess

Snälla du, sluta aldrig blogga! Verkligen toppenkanon! Ha en bra helg. Kram Jessica

2007-10-26 @ 16:54:48
Postat av: Linnéa

Sabor: ja det var det verkligen!

Lina: jag vet inte, det blev bara helt fel. Jag var helt säker på att det skulle passa utmärkt, men icke..

Anna: Ja var så god! Jugansbo är en liten by som ligger en liten bit utanför Sala.

Åsa: haha, nej jag inspekterade inte er trädgård så ingående. Gick förbi i 16-tiden tror jag.

Jess: Oj, tackar så mycket. Nej så kul som det är att blogga vill jag verkligen inte sluta!

2007-10-28 @ 06:16:28
URL: http://www.linneasskafferi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback