Matbloggstoppen


Köttfärssoppa

image329


Idag har jag varit ute i Jugansbo och bjudit min käre mor och far på middag. Jag tog lite av det här, lite av det där och vips stod det en smaskig köttfärsoppa på bordet. Dagens bästa smakkombination är iallafall stark senap och rödvin. Det är alltid lika kul att leka leken "Vad är det för speciellt jag har haft i maten"- leken. Pappa började med att påstå att det luktade jul. Tror att det var lukten av tönda ljus, vin och senap som ledde honom in på det spåret. Sebastian trodde som vanligt på ingefära.
Men ingen lyckades knäcka nöten, men när jag väl sa att det var senap i kände de smaken alla tre.
Den här soppan går med fördel att göra en dag i förväg. När du värmer upp den på plattan igen, spä då bara med lite vatten och kanske en liten skvätt vin...

Köttfärssoppa 4 pers:

700 g nötfärs
2 gula lökar
2 morötter
2 tsk stark senap
1 fp krossade tomater
1 burk black eye bönor (kan uteslutas)
½-1 L vatten
cayennepeppar
oxfond
rött vin
lagerblad
ev balsamvinäger


Gör så här:

Hacka löken fint, bryn den tillsammans med köttfärsen i en stor gryta. Salta och peppra.
Slå över vatten, krossade tomater och bönor. Ha i ett par lagerblad och senapen. Låt detta koka upp. Riv undertiden morötterna och tillsätt dem. Ha i en ordentlig skvätt vin och smaka sedan av med oxfond, cayenne och lite balsamvinäger. Nu får detta koka ihop under minst 10-20 minuter. Servera med ett gott bröd och kanske ett glas rött...?




Kommentarer
Postat av: Moster Cissi

Vilken tur din mor och far har att du är snäll och bjuder dem på mat efter en lång arbetsdag! - S har ju den turen varje dag - så han är nog extra glad! Tråkigt att jag var så belamrad med jobb igår så vi inte hann träffas - men det blir förhoppningsvis fler gånger...
Kram

2007-10-19 @ 07:58:39
Postat av: mammsen

Kan bara intyga att soppan var supergod - så även brödet som den unga fröken bakat....dukat och tänt ljus!
Tack för att vi har er! kraaaaam

2007-10-19 @ 18:12:20
Postat av: Anna

Åh den här köttfärssoppan låter verkligen supergod, och soppor är ju så ljuvligt gott en kulen höstdag!
Måste provas!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback