Matbloggstoppen


Cheescake

image322

Jag vet att julen eller advent för den delen inte riktigt står och bankar på dörren än, men som den stora julfantast jag är så bjuder jag er här på ett recept som går bra att göra i ordning och ha i frysen. Perfekt att ta fram om det kommer oväntat besök!
Grunden i detta recept har ja fått av en vän till familjen, namnet på denna efterrätt är något försvenskat, philadelphiaglass står det nämligen i min receptbok. Vad du än väljer att kalla det så är det smaskens!
I detta recept har jag smaksatt med 1 kuvert saffran, men man kan ha i vad man har hemma för tillfället! I orginalreceptet står det att man skall använda digestivekex, dessa har jag bytt ut mot pepparkakor för att få en lite mer juligare touch!


200 g philadelphiaost
2½ dl socker
3 dl vispbar grädde ( det går finfint med mellangrädde)
2 tsk vaniljsocker
3 äggulor
1 kuvert saffran

15 pepparkakor

Gör så här:

Rör ihop osten med sockret. Vispa grädden hårt, tillsätt vaniljsockret och saffran.
Ha i äggen, ett i taget i ostsmeten.  Vänd försiktigt ned grädden.
Krossa pepparkakorna fint och lägg dem i botten av en springform. Häll över smeten, dekorera ev med pepparkakor och ställ in i frysen i minst 4 timmar.

Ta fram formen en halvtimme innan den ska ätas så den hinner tina lite!




Kommentarer
Postat av: Agnes

låter jätte gott! Jag älskar cheescake! det är så himla gott! :D Kan knappt vänta till julen med all mat och kakor/bullar, lukten av saffran, snön hihi Ha det bra :D

Postat av: Åsa

Vad duktig du är! Låter jättegott ju! Själv gjorde jag min cheesecake idag och det blev väldigt bra förutom en liten miss... ;) Men bilder blev det iaf... Kramar! P.S. Ha, ha, vilket sammanträffande... Din Sebbe loggade just in på MSN nu när jag skriver till dig!

2007-10-15 @ 22:34:30
URL: http://dahlberg83.blogspot.com
Postat av: Åsa

Ja, det blir nog vattenbad nästa gång men till mitt försvar stod det i receptet att det gick bra i micron. ;) Men då ska man nog inte fixa med annat under tiden! Ha, ha...

2007-10-15 @ 23:13:21
URL: http://dahlberg83.blogspot.com
Postat av: Evasleva

Vilken bra idé att byta ut digestiven mot pepparkakor och att ha i saffran! Detta ska jag testa. Synd bara att min man inte gillar saffran. Men jag får väl bjuda nån annan på skapelsen :)

2007-10-24 @ 07:44:58
Postat av: Evasleva

Ny har jag just ställt in kakan i frysen. Den ska ätas på söndag. Det stod inte var man skulle ha i saffranet men jag hade i det i grädden innan jag vispade och det blev bra. Tack för receptet!

2007-11-28 @ 08:52:31
URL: http://www.evasleva.blogg.se
Postat av: STYLEMIND

Tack för inspiration!

Har bloggat receptet jag också för bakade nyss, men skippade saffran å pepparkakor... :)



kram kram!!!

2009-06-14 @ 23:22:05
URL: http://stylemind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback