Matbloggstoppen


Blåbärscupcakes

image321



Japp, nu är de bakade. Mina allra första cupcakes. Jag satte ribban ganska lågt, så jag inte skulle bli besviken om det bara blev pannkaka av allt. Men si det blev det inte. Får jag säga det själv blev de ganska söta, självfallet blev de rosa. Vad annars? För er som inte vet är jag en väldigt rosa människa, inte så det går till överdrift men jag gillar färgen!
Ett litet missöde inträffade dock när jag skulle spritsa mina cupcakes, spritsen sprak och det blev frosting överallt! Därav är det ena fatet spritsat med riktigt munstycke medans det andra är ditfixat med hälp av en vanlig plastpåse.
Eftersom jag inte gått in riktigt i rollen som cupcakebakare så glömde jag att köpa något att dekorera dem med. Små söta hjärtan hade nog varit fint, eller vad tror ni?

Nu skulle jag ju behöva besöka panduro för att köpa upp mig på diverse nödvändiga cupcakesting, men eftersom vi ska resa till dessa bakverks hemland innom en mycket snar framtid får jag nog lugna mig lite. Det finns nog ett mycket större utbud av färg, formar och andra tillbehör där!


Blåbärs cupcakes med citronfrosting:


lite drygt 100 g margarin
2 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 tsk vaniljsocker
½ dl mjölk
2 dl blåbär

Dela margarinet i mindre bitar och vispa det tillsammans med sockret poröst. Tillsätt äggen, ett i taget.
Rör ihop vetemjöl, bakpulver, salt och vaniljsocker och ha sedan i hälften av mjölblandingen i äggsmeten. Häll över mjölken och vispa tills alla klumpar är borta. Tillsätt sedan resten av mjölet. Vispa smeten slät. Ha i blåbären och rör tills hela smeten är blålila. Fyll upp till hälften muffinformar. Grädda i ca 15-20 minuter i 175 g.

Frosting:

50 g margarin (rumstempererat)
drygt 100 g philadelphiaost
2-3 msk citronsaft + lite rivet skal
minst ett paket florsocker

Rör margarin och philadelphiaost till en slät kräm. Ha i citronsaften och skalen. Vispa sedan i florsockret, lite i taget tills du fått en tjock smet. Smaka av och tillsätt ev lite mer citonsaft. Färga sedan krämen med valfri färg, finns att köpa på panduro.
Jag hade bara röd karamellfärg hemma så jag tog några stänk så frostingen blev rosa!


Ja visst ja, höll nästan på att glömma. De blev dundergoda!



(eget collage med privata bilder!)





Kommentarer
Postat av: Hanna

Å vad fina! Ska ni resa t USA? Kul! Vart ska ni då åka?

Postat av: Maria

Oj, vad goda de ser ut! Det får jag testa någon dag... Snart! ;o)

2007-10-14 @ 19:20:32
URL: http://kerstinmarias.blogg.se
Postat av: Molly

Åh, vad de ser fina ut! Nu blev även jag sugen att testa någon dag!

2007-10-14 @ 19:59:30
URL: http://mollysvardag.blogspot.com
Postat av: issa

ååh va fina! ska testa o baka såna nån dag jag också! testar ditt recept då:)

2007-10-14 @ 20:29:32
URL: http://hallonpersika.blogg.se
Postat av: Åsa

Tack för din kommentar! Skönt att man inte är ensam!! Öronpropparna är mina bästa vänner... ;) Jättesöta cupcakes! Imorgon tänkte jag försöka göra matmuffins m. skinka och ost! Fick receptet på jobbet och det kanske tom jag kan klara av. Sen ska jag testa en cheesecake... Blir det lyckat lägger jag ut bilder! INTE annars... Ha, ha... Kram, vännen!

2007-10-14 @ 20:49:05
URL: http://dahlberg83.blogspot.com
Postat av: Helena

Ser urgoda ut! Visst är det härligt med cupcakes, man liksom fånler bara vid blotta tanken av dem! ;)

2007-10-14 @ 23:58:23
URL: http://www.enmammasdag.com/helena/
Postat av: Frida

Men oj så fina cupcakes du gjort! Vad duktig du är!!

2007-10-15 @ 08:19:47
URL: http://www.cultdesign.blogg.se
Postat av: Linnéa..

Hanna: Ja vi ska åka till USA om några veckor och hälsa på goda vänner!

Maria: Ja det tycker jag självklart att du ska göra, snart!

Molly: SÅ värst fina vet jag inte, men lättgjorda och goda blev de!

Issa: Låter bra det, receptet är inge krångligt, bara som vanliga muffin!

Åsa:Haha, ja då vet jag vad jag ska köpa om han köper nytt tv-spel då! Å, matmuffin som är så gott. cheescake med, det var länge sedan jag gjorde! Ha det så gott!

Helena: Hihi, ja det är något trollbindande med dem!

Frida: Nu var de ju inte speciellt svåra att göra, men jag är nöjd med resultatet!

2007-10-15 @ 11:25:21
URL: http://linneasskafferi.blogg.se
Postat av: bebisnoja

Guud vad gott det lät. ja jag vet, de små kissarna hittar på en del när man sover, sötnissarna :)

2007-10-15 @ 11:36:29
URL: http://bebisnoja.blogg.se
Postat av: SebbeSula

Mmmm så fina de är, och ännu godare ;)
Tack för lite extra gott fika till jobbet!

2007-10-15 @ 11:58:46
Postat av: Maja

Jättefina!

2007-10-15 @ 14:14:14
URL: http://matgladje.blogg.se
Postat av: Anna

Strunta i Panduro, prova någon av dessa länkar i stället: Wiltons tyll 1E tycker jag är kanon till frostings.
www.kakburken.se
www.tartdecor.se
www.decoreramera.se
"Nyfrälst tårtbagerska"

Postat av: Kajsa

OMG, jag börjar dräggla på tangentbordet..

2007-10-21 @ 14:12:28
URL: http://aenigma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback