Matbloggstoppen


Äppelgröt

image301


I helgen fick vi en hel kasse med fina äpplen från Sebastians kära mor.  Så i söndags kväll när vi kom hem från besöksrundan grjorde jag ett kok äppelgröt. Det är bara för gott!  Jag fick receptet av mamma men jag har ingen aning om hur många portioner det räcker till, men om jag gissar på en höft, 5-7 portioner kanske. Beroende på hur hungrig man är! Perfekt att ha i kylen och ta fram till mellanmål eller frukost! Gillar man kanel kan man nog låta en kanelstång koka med, har inte provad det med känner på mig att det skulle vara riktigt smaskigt!

Äppelgröt:

2½ dl grötris
5  dl vatten

13 dl äpplen
3 dl vatten
2 dl socker

Gör så här:

Koka upp vatten och grötris. Låt detta puttra på i ca 5 minuter.
Skala äpplena och hacka sedan ned dem i mindre bitar. De behöver inte vara jättesmå då de kokar sönder sedan!
När riset kokat sina minuter, slå i vatten och socker, rör om tills sockret löst sig. Ha sedan i äpplena. Låt detta koka i ca 30 minuter.
Ställ gröten att svalna något, servera sedan med mjölk och dofta över lite kanel.
Det som inte äts upp på en gång går bra att förvara i kylen några dagar.

Mängden socker kan variera beroend på hur sura äpplen du använder. Smaka av och tillsätt ev lite mer, det här är en gröt som ska vara söt och god!


(eget collage med bilder från sxc.hu)

Kommentarer
Postat av: mammsen

Din mormor som då också är en mycket snäll kvinna kokade sen en stooor kastrull åt mig och far...mummmmmms . och nu är den slut!
kram mamman

2007-10-03 @ 05:01:06
Postat av: Moster Cissi

Äppelgröt är bara för gott... synd bara att mina träd inte givit någon frukt att tala om iår - ska ge mig ut på tiggarrunda :-).
Jag kan varm rekommendera en liten kanelstång i koket - ett par andra tips som jag lärt mig av matlagande kvinnor är att byta en del av vattnet mot en skvätt äppeljuice och söta med lite sirap också tillsammans med sockret - gör det goda godare...(fast denna gång var det inte Felix)
Kramar på er!!
Cissi

2007-10-03 @ 08:31:23
Postat av: Linnéa

Mamma: Det var snällt av henne! Ja de är de tråkiga, de tar slut så fort...
Cissi: Tackar för tipsen! Ska komma ihåg de tills jag kokar nästa omgång!!

Postat av: Lise

Åh, jag kan nästan känns smaken i munnen nu :) Min farmor brukar göra det ibland. Men nu var det längesen jag såg till någon äppelgröt (eller äppleris tror jag hon brukar säga) hemma hos dem när jag tänker efter.

2007-10-03 @ 14:20:55
URL: http://liseliv.blogspot.com
Postat av: Mia

Tack!



Min farmor gjorde äppelgröt när jag var liten. Tyvärr lärde jag mig aldrig receptet, trodde det var risgrynsgröt med äpplen i. Nu har jag använt ditt recept, det var väldigt gott!



Tack igen!

Mia

2009-10-29 @ 20:04:18
Postat av: Karin

Jag tycker den är godare om den inte är så söt. :)

Men äppelgröt är väldigt mumsigt i alla fall.

Verkar inte vara så många som brukar göra sån, och häromdagen lärde jag en gammal tant som jag var till när jag jobbade i hemtjänsten hur man gör.

Trodde det här var något som var vanligt förr, men tydligen inte överallt i alla fall, för hon hade äldrig gjort det tidigare.

2010-10-25 @ 14:32:50
URL: http://karin.hermansro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback