Matbloggstoppen


Rabarber

image155
Ja årets första rabarber plockade jag igår. Oj va fort de växer bara på några dagar! Eftersom vi kalasat på äppelkaka hela helgen var jag inte så jättesugen på paj igår, utan jag gjorde rabarbergröt till mig och Sebastian igår kväll. Har precis ätit en skål till (något sen) lunch. Krossa lite knäckebröd och strö över, servera med lite mjölk. Mums!

4 port Rabarbergröt:

2 dl grötris
2 dl vatten
ca 1 L hackade rabarber
ca 1 dl socker
salt
6 dl mjölk

Skär rabarberstjälkarna i småbitar. Mät upp vatten, rabarber, socker och ris, häll det i en kastrull. Salta och rör om. Låt detta koka upp och småkoka under lock i ca 10 minuter. Hur mycket socker som behövs avgör du själv. Jag tog ca 1½ och det blev aningens för sött tycker jag.
Tillsätt mjölken och koka upp igen. Låt detta sjuda under lock i 40 minuter eller tills gröten tjocknat till önskad konsistens.

Kommentarer
Postat av: Kinna

Vilka underbara rabarber och vilken fin blogg!

Postat av: Linnéa

Ja visst är det underbart med de första rabarberna! Du har en finfin blogg du med!

2007-05-07 @ 15:45:16
Postat av: Kinna

Tackar! =)

2007-05-09 @ 08:09:31
URL: http://kinnasblogg.blogspot.com
Postat av: Kinna

Tackar! =O)

2007-05-09 @ 08:10:06
URL: http://kinnasblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback