Matbloggstoppen


Kalops

image164


Idag åkte en påse med grytbitar upp ur frysen, resultatet; Kalops. Det var ett bra tag sen jag gjorde det, får det bara koka riktigt länge så är det urgott!

Detta behöver du:

ca 600 g nötkött
10 cm purjolök
2 chalottenlökar
1 köttbuljongtärning
vatten
4 morötter
2 lagerblad
2 msk rödvinbuljong
maizenaredning
salt & peppar

Gör så här:

Bryn köttbitarna i lite olja i en gryta. Hacka löken och ha i den. Bryn tills köttet fått färg på alla sidor, slå då över vatten och ha i bljongtärning och lagerblad. Vattnet skall täcka grytbitarna.
Låt detta koka tills köttet är färdigt. Idag hade jag god tid på mig så min gryta fick koka ca 1½ timme. När det är ca 20 minuter kvar så slanta morötterna och ha i dem. Red av med lite maizenamjöl, smaksätt med vinbuljongen, salt och peppar.
Servera med nykokt potatis.


Nu skall vi ta och ge oss ut och gå en promenad, sen blir det lite kompott i soffhörnet!
Ha en skön måndagskväll!


(eget collage med bild från google)

Kommentarer
Postat av: Tant Rasch

Jag stal ditt collage och ditt recept, men självklart lade jag en länk till dig från mitt inlägg!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback