Matbloggstoppen


Blommig falukorv


image159

HOHO ekade det tomt i Linneas kyl och frys idag(det är ganska ovanligt hemma hos oss). Men jag skrämde upp en halv falukorvsring ur frysen, letade förgäves efter någon form av mejeriprodukt som kunde användas till redning men tji fick jag.
Jag gjorde en snabbinventering av skafferiet:

1 fp krossade tomater med chili
1 burk champinjoner
2 chalottenlökar
en skvätt balsamvinäger
ordentligt med salt & peppar
oregano.

Detta tillsamans med falukorven fick bli middagen.

Gör så här:

Skär korven i stavar och finhacka löken, öppna burken med svamp och häll av nästan allt spad.
Fräs löken lite snabbt i en kastrull, tillsät korv, svamp och en skvätt spad. Låt detta puttra/fräsa i någon minut.
Häll över de krossade tomaterna, salta och peppra.
Smaksätt med lite balsamvinäger och oregano.

Servera detta tillsammans med pasta eller ris.

Detta är en perfekt variant på korvstroganoff om du nu inte tål mjölkprodukter eller bara vill variera falukorven med något annat! Det fick tummen upp hemma hos mig. Jag älskar verkligen att laga sån här " tager vad jag haver"- mat. Man vet aldrig hur resultatet blir i förväg, lyckas man ja då blir man så nöjd med sig själv! Misslyckas man går det alltid bra och skylla på att det inte fanns någonting kul alls att laga på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback